Ga naar Content

Schiphol schroeft gebruik vervuilende hulpmotoren terug na uitbrander inspectie

Vliegtuigen op Schiphol mogen vanaf volgende maand voor vertrek een stuk korter gebruikmaken van hun vervuilende hulpmotor (APU). De toegestane tijd gaat terug van 10 naar 5 minuten. Ook wordt het toezicht op het gebruik van die motoren aangescherpt. Dat laat Schiphol aan NH Nieuws weten nadat de luchthaven op de vingers is getikt door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). 

Een Boeing 787-9 Dreamliner van Westjet op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

De ILT heeft tussen oktober 2021 en juli 2022 1.531 vliegtuigen op Schiphol gecontroleerd en kwam tot de conclusie dat de hulpmotoren vaker wordt ingezet dan de schonere alternatieven, zoals een vaste stroomvoorziening op de plek waar een vliegtuig parkeert.

De APU, kort voor auxiliary power unit, zit onder de staart en wordt gebruikt voor energie als het toestel geparkeerd staat, bijvoorbeeld voor het starten en de werking van de airco. Volgens de ILT zijn er te weinig vaste stroomvoorzieningen op Schiphol als vervanging voor de vervuilende hulpmotoren. De luchthaven heeft de verantwoordelijkheid afgeschoven naar de afhandelingsbedrijven, maar volgens de ILT ontbreekt elke vorm van coördinatie. 

Beterschap beloofd

Schiphol heeft na de kritiek beterschap beloofd en laat NH Nieuws weten uiterlijk 1 maart met een actieplan te komen, conform de eis van de ILT. Daarin komt te staan hoe het APU-gebruik zal worden aangepakt.

De luchthaven kan wel al melden dat het gebruik van de hulpmotor, voor vertrek van een vliegtuig, vanaf 20 april zal worden teruggebracht van 10 naar 5 minuten. "Een vermindering van een derde van de regulier toegestane uitstoot", zegt Schiphol. "Ook het toezicht op APU gebruik wordt aangescherpt."

Veel lawaai

Op Schiphol ademen grondmedewerkers dagelijks schadelijke stoffen in, zoals stikstof, zwavel en ultrafijnstof, die de hulpmotoren uitstoten. Bovendien maken de APU's veel lawaai als ze aanstaan. Passagiers kunnen eraan worden blootgesteld als ze via een trap een vliegtuig instappen.

"Het verminderen van uitstoot van schadelijke stoffen is één van de strategische doelstellingen van Schiphol", laat een woordvoerder weten. "Initiatieven die leiden tot een reductie van uitstoot van schadelijke stoffen door APU-gebruik worden dan ook volledig door Schiphol omarmd."

Verbetering werkomstandigheden 'prioriteit'

"Schiphol ziet het terugdringen van APU gebruik als een prioriteit omdat het concreet verbetering brengt in de werkomstandigheden van de platformmedewerkers. Daarnaast draagt het bij aan het terugdringen van de uitstoot van de luchtvaart als geheel."

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]