Ga naar Content

Bizar verhaal: Luuk en Max denken naar Lissabon te vliegen, maar landen in Alicante

Nietsvermoedend stapt Luuk Hoogervorst uit Enkhuizen vorige maand met zijn vriend Max Haakman aan boord van het vliegtuig naar Lissabon. Tenminste, dat denken ze. Want wat blijkt: het vliegtuig vliegt niet naar Portugal, maar landt een kleine duizend kilometer oostelijker, in het Spaanse Alicante. "Mijn vrienden noemen mij nu Aluukante."   

Max en Luuk (rechts) in het vliegtuig naar Lissabon, denken ze - Foto: Aangeleverd

Een paar weken na het bizarre vliegavontuur kan Luuk (19) er wel om lachen. Maar steeds als hij het verhaal vertelt, krijgt hij vragende blikken. Hoe kon dit in hemelsnaam gebeuren? 

Luuk werkt als zzp'er in de agrarische dienstverlening en gaat in de maand januari aan de slag bij Cor Smit, een Nederlandse boer die al jaren in Portugal woont en werkt. Samen met Max. Op Schiphol maakt het duo zich klaar voor vlucht VY8435 naar Lissabon. "Toen we door de security heen waren, bekeken we welke gate we moesten hebben. Daarna zijn we mooi gaan zitten en hebben we gewacht."

Niet in Portugal, maar in Spanje 

Als er ingecheckt kan worden, melden de twee West-Friezen zich bij de desbetreffende gate. "We liepen langs een vrouwelijke medewerker van de Spaanse vliegtuigmaatschappij Vueling, maar die scande onze boardingpassen niet. Dus we konden zo doorlopen en op onze stoelen in het vliegtuig gaan zitten. De reis ging voorspoedig en we waren er een half uur eerder dan gepland. Wij dachten dat we misschien voor de wind hadden gehad, dat gebeurt wel vaker."

Het vliegveld ziet er anders uit dan de vorige keer, valt Luuk op. "Ik dacht: het zal wel de achterkant zijn." Luuk en Max zoeken snel een taxi op, die ze naar de familie Smit kan brengen. De communicatie is een probleem, zo blijkt al snel. "De taxichauffeur sprak amper Engels en wij spreken geen of amper Portugees. Hij snapte niet waar we heen moesten."

In de taxi wordt een hulplijn ingeschakeld: Robbert - de zoon van Cor - wordt gebeld. De chauffeur vertelt hem dat de twee passagiers niet in Portugal, maar in Alicante zijn, Spanje dus.

"Misschien hadden wij beter moeten opletten, maar dit is nogal bizar dat je zomaar kan doorlopen"

Luuk Hoogervorst (19) uit Enkhuizen

"Waarschijnlijk is de gate vlak voor vertrek gewijzigd, maar dat hebben wij niet gehoord", zegt Luuk. "En omdat de boardingpassen niet werden gescand, stapten we in het verkeerde vliegtuig. Misschien hadden wij beter moeten opletten, maar dit is nogal bizar, als je het mij vraagt."

Tussen de zwervers 

Bij de balie van Vueling wordt door de maatschappij snel een nieuwe vlucht naar Lissabon geregeld - via Barcelona. Daar worden Luuk en Max opgevangen door iemand van Vueling en wordt overnachting geregeld, zo wordt ze verteld. "Maar toen we 's avonds in Barcelona kwamen, was er niemand en de balie van Vueling was al gesloten."

Vervolgens worden ze op het vliegveld van Barcelona van het kastje naar de muur gestuurd. Het tweetal besluit dan maar op het vliegveld te overnachten, omdat ze niet weten wanneer ze door naar Lissabon kunnen vliegen. "We hebben daar tussen de zwervers gelegen, op een koude vloer. Het was een barre strijd", zegt Luuk. "Je voelt je niet echt veilig, het was verre van fijn." Pas de volgende ochtend vliegt het duo door naar de eindbestemming. "We hadden 40 uur niet geslapen, maar uiteindelijk waren we toch in Lissabon."

Geen Amsterdam maar Parijs

Het is nogal een chaos bij Vueling, zegt Luuk. Sprake van een fatsoenlijke afhandeling is er niet. "Ze verwijzen mij steeds naar hun website, maar die herkent mijn ticket niet, omdat die werd omgezet. Marloes, de vrouw van Cor, heeft mij gelukkig geholpen met mijn retourticket. Zij hoorde op het vliegveld dat zoiets twee weken eerder ook was gebeurd, met iemand die van Lissabon naar Amsterdam moest vliegen. Die belandde in Parijs."

De ergste schrik is enkele weken later wel achter de rug. "Mijn vrienden maken er vooral grappen over. Aluukante, noemen ze mij nu. Het is een mooi verhaal, maar ik was wel blij toen ik weer gewoon thuis was."

Volgens vliegtuigmaatschappij lag een defect op Schiphol ten grondslag aan de problemen. "De instappoorten en de handscanner werkten beide niet, waardoor het afhandelingsteam gedwongen was het instapproces handmatig uit te voeren. Deze buitengewone situatie leidde tot de ongelukkige verwarring." 

Lees ook

Dit is een bericht van de gemeenschappelijke Westfriese nieuwsredactie

Samenwerking NH en WEEFF

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit West-Friesland. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📧 Stuur ons jouw tips op naar [email protected] 
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]