Ga naar Content

Staan de beste stuurlui aan wal? Lezers geven tips voor lostrekken gestrande kotter

Van het inzetten van een helikopter tot opblaasbare rubberen rollen: NH ontving afgelopen tijd veel berichten van betrokken lezers met tips over hoe de vastgelopen garnalenkotter op het strand bij Zandvoort weer richting zee kan. Hopelijk zijn die adviezen niet nodig, want later vandaag wordt live op NH de derde poging om het schip vlot te trekken gedaan. Maar mocht het niet lukken, dan kan de schipper nog altijd terugvallen op deze tips. 

Nico Pol weet wel hoe je een vastgelopen kotter los krijgt - Foto: Laurens Bosch en Nico Pol

In de nacht van 22 november krijgt de KNRM rond 00.45 uur melding van een vastgelopen kotter op een strandbank bij Zandvoort. Pogingen om die nacht de boot los te trekken mislukken. De volgende ochtend, als het vloed is, zal het uiteindelijk wel gaan lukken, is dan nog de gedachte. Maar de garnalenboot ligt dusdanig vastgezogen in het natte zand dat drie weken later de rood-blauwe boot nog steeds hopeloos op het strand van de badplaats ligt. 

Lopend vuurtje 

Het nieuws over de kotter verspreidt razendsnel door Nederland en bereikt ook John Elsing uit Rotterdam. Na weken het nieuws vanaf de bank te hebben gevolgd, stuurde hij afgelopen week een tip naar NH. 

"In de zeevaart denken ze aan trekken, maar je moet de lucht in"

John Elsing, werkte jarenlang bij een bergingsbedrijf

"In de zeevaart denken ze met dit soort dingen altijd aan lostrekken, maar wat ze vergeten is dat je de lucht in moet", klinkt het in Rotterdams accent. Zijn voorstel is dan ook om het leger te vragen of ze een helikopter beschikbaar hebben. Daarmee moet de kotter omhoog worden getild. Dat klinkt als fantasie, maar volgens John, die bij een bergingsbedrijf heeft gewerkt, zijn helikopters met dubbele propellers sterk genoeg om dat klusje te klaren.

Kikvorsman met gasspuit

"Belangrijk bij deze operatie is dat je geen kabels gebruikt, maar hijsbanden die onder de vastgelopen boot worden doorgehaald", legt hij verder uit. Op de vraag hoe je de banden onder het schip krijgt, heeft de 82-jarige Rotterdammer een helder antwoord. "Dat is niet moeilijk, die spuit je er met gasspuiten onderdoor. In mijn tijd konden kikvorsmannen dat bij boten die waren gezonken. Dus dat gaat makkelijk. Als ze dit vanaf het begin hadden gedaan was je binnen een halve dag klaar geweest."

Niet trekken, maar duwen

Ook Hans Klepper laat aan NH weten dat de chinook helikopter een goede optie is. Piet van der Veer gooit het over een andere boeg en denkt dat lostrekken - of eigenlijk duwen de oplossing is. Dat moet gebeuren met de BARV van de marine.  

Tekst gaat door onder de foto.

Leopard 1-Beach Armoured Recovery Vehicle - Foto: Ministerie van Defensie

Beach Armoured Recovery Vehicle oftewel BARV is een beest van een apparaat dat door het leger is ontwikkeld om vastgelopen voertuigen bij amfibische operaties op het strand los te duwen. De machine is gebouwd op het onderstel van de Leopard tank en heeft volgens de 53-jarige Piet genoeg kracht om de kotter terug de zee in te duwen.

"Het is ook leuk voor de mariniers om te oefenen"

Piet van der Veer, oud-marinier

Wel is de vraag of het ministerie van defensie nog ergens zo'n voertuig in de schuur heeft staan. Dat weet Piet helaas niet. "Maar je kan het altijd proberen en het is ook interessant voor de mariniers om te oefenen. Ze vinden het vast leuk om te doen", aldus de oud-marinier. 

Opblaasbare rubberen rollen

Misschien helpt bij dat los duwen ook de derde tip, die komt van Marco (wil niet met achternaam genoemd worden). Volgens hem is de enige manier om de boot los te krijgen door er water onder te spuiten. Zo hef je volgens hem de zuigende werking van het natte zand op. 

Tot slot is er Nico Pol. Deze voormalig kapitein van een tanker had de schipper van de kotter graag van advies voorzien, 'dan was zijn schip waarschijnlijk al terug in zee'. Nico maakte in zijn lange loopbaan eens mee dat een schip gedeeltelijk vast zat op een weiland.

Volgens de 75-jarige gepensioneerde schipper gebruikten ze toen opblaasbare rubberen rollen, die ze onder het schip plaatsten, om zo het ruim 85 meter lange vaartuig terug de rivier in de trekken. 

Of deze tips van de aan wal staande stuurlui gebruikt gaan worden, is nog maar de vraag. Later vandaag wordt een laatste poging gedaan om de garnalenkotter vlot te trekken. NH zal daar live bij aanwezig zijn. Mocht het onverhoopt weer niet lukken, dan zijn de bovenstaande stuurlui zeker bereid hun tips te delen.  

Vlottrekken van de IJM 22 live op tv, app en website

Mocht je het vlottrekken van de IJM 22 willen volgen, dan kan dat via onze live-uitzending op tv, onze app en de website. We zijn er donderdag vanaf 15.30 uur bij.

Lees ook

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]