Ga naar Content

Zorgen om hogere parkeertarieven Heerhugowaard: "Dit kan klanten kosten"

Het voornemen om de parkeertarieven in het stadshart en Stationskwartier van Heerhugowaard te verhogen, roept vragen op bij winkeliers en de horeca. Bij winkelcentrum Middenwaard kan je nu nog voor twee euro een hele dag parkeren en bij het station met een blauwe kaart. De gemeente wil daar 2,20 euro per uur van maken. "Zorgelijk", vindt een restauranteigenaar. "Als dat mij klanten kost, dan stop ik ermee."

Foto: Streekstad Centraal

Naast de nieuwe uurprijs blijft wel, net als nu, het eerste kwartier parkeren gratis. De nieuwe tarieven zouden op 1 januari 2025 ingaan. Dit staat in het Raadsvoorstel Integraal Parkeerbeleid, waarin de gemeente haar ideeën heeft uitgewerkt. Ook de privéauto krijgt een minder dominante positie.

Auto's nemen ruimte in en die ruimte heeft het groeiende Heerhugowaard nodig voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en deelauto's, zo staat in de plannen. "Nieuw beleid is nodig om actuele en toekomstige parkeervraagstukken het hoofd te bieden."

De plannen roepen vraagtekens op bij horecaondernemers en winkeliers in het stadshart en het stationsgebied. "Want was het parkeertarief niet juist verlaagd om leegstand tegen te gaan en meer klandizie te stimuleren?", herinnert André Aardenburg van restaurant Bij Rembrandt zich. En dat klopt.

Tekst gaat verder onder de foto.

André Aardenburg, eigenaar Bij Rembrandt - Foto: NH

In 2017 is het parkeertarief in het stadshart/Middenwaard teruggeschroefd naar twee euro per dag, juist in de strijd tegen de leegstand van winkel- en horecapanden. En die leegstand is nog altijd niet verholpen. "Onze ondernemers zien dat met lede ogen aan."

Dat zegt Panesh Jongens van Koninklijke Horeca Nederland - Dijk en Waard. "Om een impuls te geven aan het horeca- en winkelgebied gingen de tarieven toen omlaag. Je zag het daarna drukker worden. Hogere parkeerkosten dragen niet bij aan stijgende bezoekersaantallen, meer toeloop en een bruisend geheel."

Het woord 'bruisend' in combinatie met Heerhugowaard gaat er bij restaurateur Aardenburg sowieso niet in. "Heerhugowaard is dat bij lange na niet, ook al belooft de gemeente dat al jaren. En duurder parkeren helpt daar zeker niet bij. Ik vind het geen verstandige zet. Het is een hoop geld voor veel mensen."

"Heerhugowaard is gewoon een dorp, zonder stadse poeha en vergelijkbare parkeertarieven"

André Aardenburg - eigenaar Bij Rembrandt

Het moet wel betaalbaar blijven voor iedereen en dus bestaat de vrees dat het klanten gaat kosten. "Als die nieuwe parkeertarieven straks aan 'mijn eten' komen en ik geen vierhonderd maar nog maar driehonderd gasten per week heb, dan weet ik niet of ik open blijf. In dat geval heb je dus weer meer leegstand", zegt Aardenburg.

Bewust gebruik auto's

"Weet je, we zijn een mooie gemeente met lieve, gewone mensen. Die willen hun ding doen. Heerhugowaard is gewoon een dorp. Zij willen geen stadse poeha en vergelijkbare parkeertarieven en prijzen."

Ramesh Jongens van de Dijk en Waardse horecabranche snapt dat er best goede redenen zullen zijn om het parkeerbeleid onder de loep te nemen. "Dat er meer bewustwording nodig is over het gebruik van auto's, maar ik vind dit niet een logische manier."

Graag was hij betrokken bij het beleidsstuk. "We hebben altijd goed contact met de gemeente, maar hierover zijn we niet benaderd. Het raakt ook onze branche. Eind november houden we een groot horeca-overleg, ook met de gemeente. Ik verwacht dat dit onderwerp zeker ter sprake komt."

Bij Cool Kunst en Cultuur zijn gasten meestal wel langer dan een uur binnen. "Die moeten dus meer gaan betalen", becijfert ook een baliemedewerker van het theater. "Toen de dagkaart nog zes euro was, hadden we uitrijkaarten voor het publiek. Daar zijn we mee gestopt toen het twee euro werd. Ik kan me voorstellen dat zoiets dan terugkomt, maar dat is niet aan mij."

Stationskwartier

Ook rondom het station wil de gemeente straks parkeergeld innen. Daar komen ook zeshonderd parkeerplekken bij, vanwege de woningbouwplannen de komende jaren.

"Nu geldt hier nog een blauwe kaart waarmee je twee uur kan staan", vertelt Joey Brouwer van Used Products aan het Stationsplein. "Als dat straks betalen wordt, gaan we dat in de buurt zeker merken. Omdat het eerste uur gratis blijft, is dat voor onze winkel nog te overzien."

'Parkeervergunning voor tweede auto gaat 200 euro kosten'

Raadsvoorstel Intregraal Parkeerbeleid

Ook Emma Langendijk van de verderop gelegen lunchroom Plein 8 maakt zich vooralsnog geen hele grote zorgen. "Maar betaald parkeren is nooit goed voor meer klandizie."

Naast het winkel- en stationsgebied ontspringen ook de straatparkeerders niet de dans. Een parkeervergunning voor de bezitters van een tweede auto wordt volgens de plannen 200 euro per jaar. Het vergunningsgebied wil de gemeente ook uitbreiden.

Ook in Langedijk?

Hier blijft het niet bij, blijkt uit het voorgenomen parkeerbeleid. "In de toekomst kan betaald parkeren ook in lokale centrumgebieden worden ingevoerd met hetzelfde regime." Dat kan dus invloed hebben op buurtwinkelcentra in Heerhugowaard en eventueel ook Langedijk, meldt mediapartner Streekstad Centraal.

De parkeerplannen worden op 31 oktober besproken door de gemeenteraad in De Binding in Zuid-Scharwoude.

Wereldhave, de eigenaar van Winkelcentrum Middenwaard, is ook om een reactie gevraagd. Zij geven aan pas na het weekeinde te kunnen reageren op wat de impact kan zijn voor de winkeliers van de 148 panden die zij beheren.

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Alkmaar en omgeving?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]