Ga naar Content

Silobouwer Oostwouder in problemen door sluiting Kooybrug: "Ze zetten ons vast"

"Het is echt een ramp." Directeur Ruud Bais van tank- en silobouwer Oostwouder in 't Zand is allerminst blij met de periode waarin de Kooybrug (N99) bij Den Helder dicht gaat voor renovatie. "Het onderhoud aan de brug zet onze transporten compleet op slot."

Directeur Ruud Bais van Oostwouder: "Sluiting Kooybrug is voor ons een ramp" - Foto: Oostwouder BV

Oostwouder maakt tanks voor de zogeheten 'vitale secor', onder meer de eetbare olie-industrie, opslagterminals, biobrandstoffen en de waterindustrie in Rotterdam en Antwerpen. Bais: "Die orders staan al heel lang gepland en de transporten staan voor de laatste weken van december. We worden op slot gezet en dat is economisch een groot risico. We lijden nu al heel veel schade om voor de brugsluiting tanks te leveren en omdat we eind van dit jaar niet kunnen leveren."

Ernstige hinder

De Kooybrug (N99) bij Den Helder gaat van 23 oktober tot en met mei volgend jaar dicht voor onderhoud. De brug is meer dan dertig jaar oud en toe aan een opknapbeurt. Zowel het scheepvaartverkeer als het wegverkeer zal ernstige hinder ondervinden. Rijkswaterstaat gaat de systemen voor bediening en besturing vernieuwen, de staalconstructie en leuningen opknappen, het wegdek vernieuwen, de verkeersseinen vervangen en de remmingwerken aanpassen.

De Kooybrug gaat vanaf oktober dicht voor onderhoud. - Foto: Rijkswaterstaat

De onderhoudperiode is gekozen in goed overleg met de binnenvaart, vertelt Andries de Weerd van binnenvaartvereniging Schuttevaer. "Het moet een keer gebeuren en anders gebeurt het op een moment dat het niemand uitkomt. De brug is hoog genoeg voor de meeste vrachtschepen. Bovendien ligt de watersport in de winter zo goed als stil. We zijn met de provincie, ProRail en gemeenten in overleg dat vaarroutes zoveel mogelijk open blijven." 

Vast

"Daar heeft Oostwouder in 't Zand niets aan", vertelt De Weerd. "De silo's en tanks zijn ruim twintig meter hoog en zij zijn sterk afhankelijk van de Kooybrug bij Den Helder. Het bedrijf zit straks letterlijk vast tussen twee bruggen in route naar Rotterdam en Antwerpen, omdat de Coenbrug in Zaanstad al ruim twee jaar buiten gebruik is. Daar is nog steeds niets aangedaan door Rijkswaterstaat."

"Het bedrijf zit straks letterlijk vast tussen twee bruggen"

Andries de Weerd - binnenvaartvereniging Schuttevaer

Directeur Bais van Oostwouder: "Het is een onbegrijpelijke beslissing. We hebben alternatieven aangedragen bij Rijkswaterstaat om het onderhoud begin volgend jaar te doen. Daar is geen gehoor aan gegeven. Ze willen voor één transport een uitzondering maken, begin volgend jaar, dan is handmatige brugdraaiing mogelijk, zodat wij de vertraagde tanks kunnen leveren. Als dat niet gehaald wordt door Rijkswaterstaat is de impact niet te overzien."

Silo's door de lucht

Rijkswaterstaat zegt in een reactie dat het werk drie weken later start dan de bedoeling was. "Zo kan Oostwouder zoveel mogelijk noodzakelijke transporten uitvoeren. Er zijn constructieve gesprekken over mogelijke opties om de silo's toch te vervoeren, zoals het over de weg takelen van de silo’s, het brugdek met een kraan tijdelijk verwijderen, met een drijvende bok over de brug heen hijsen tot aan het door de lucht vervoeren van de silo’s."

silotransport Oostwouder door Alkmaar - Foto: NH

Het wegverkeer zal ook last hebben van de werkzaamheden. De Kooybrug is vanaf 23 oktober 2023 tot en met 22 december 2023 in beide richtingen gesloten. Het verkeer wordt omgeleid van de N99 naar de N249 (Anna Paulowna en De Stolpen) naar de N9. Verkeer in de richting van Den Helder en Texel vanuit Alkmaar en ten zuiden daarvan wordt geadviseerd te rijden via de N9. Het verkeer moet rekening houden met extra drukte en minimaal een half uur extra reistijd.

Kerstvakantie

Tijdens de kerstperiode (23 december 2023 tot en met 7 januari 2024) is de brug tijdelijk open voor het wegverkeer. Langzaam verkeer (zoals landbouwvoertuigen, fietsers en voetgangers), hulpdiensten en OV kunnen vanaf 23 oktober 2023 tot en met 7 januari 2024 tijdens de werkzaamheden wel gewoon over de brug rijden. Ze moeten dan rekening houden met  wegversmallingen en een langere reistijd.

Lees ook