De Ronde om Texel is in ruim 44 jaar tijd uitgegroeid tot 's werelds grootste catamaran- en regattarace. Vandaag strijden er weer veel catamarans, windsurfers en wingfoilers op de wateren rondom Texel om de eer met als doel zo snel mogelijk om het eiland Texel te varen. Het wordt waarschijnlijk een zonovergoten editie, want de weersvoorspellingen zijn fantastisch.
Voorzitter Jan Schouwstra hoopt dat er 300 boten aan de start verschijnen. "Voor de wedstrijd hebben zich nu 230 deelnemers ingeschreven. Maar door het mooie weer hopen we nog op enkele laatste deelnemers", zegt hij.
De race kon vanwege de coronapandemie een paar jaar niet doorgaan. "Dat was een drama. We hebben toen twee edities moeten overslaan. Dan gebeurt er ook helemaal niets. Ik ben nu vier jaar voorzitter, maar bij twee ronden actief voorzitter."
De Ronde om Texel kan rekenen op 300 vrijwilligers. "We hebben geen problemen gehad om deze weer bij elkaar te krijgen. De Ronde om Texel is een begrip. Iedereen is dolenthousiast, het is één grote familie."
"Vooral aan de oostkant bij de VC-boei kan het zijn dat de deelnemers moeten klunen"
De weersvoorspellingen zien er goed uit. "Alleen de wind komt uit het oosten. Dat vind ik persoonlijk niet zo leuk. Dat betekent dat de deelnemers met halve wind moeten starten. Om te zeilen is dat geweldig, want dat is 'klappen' met dat spul." Alleen een oostenwind zorgt ook voor iets minder water. "Vooral aan de oostkant bij de VC-boei kan het zijn dat de deelnemers moeten klunen", zegt Schouwstra met een lach.
In de Waddenzee zijn veel zandbanken. En vooral als het laag water is, komen daar delen droog te staan. "Als het goed is, hebben de zeilers een gang als een kogel. Alleen aan de oostkant wordt het wel een 'dingetje'." Het is de bedoeling dat de zeilers dus op tijd de VC-boei passeren. Want anders moeten ze terug varen.
De starttijd wordt vanmorgen om 7 uur bepaald. "Dan vragen we gegevens op over het tij, de windverwachting en andere zaken. We willen natuurlijk zoveel mogelijk deelnemers over die droogte krijgen. Het gaat ons niet om de snelste ronde. Want dat is toch maar één boot. Het gaat ons om die andere tweehonderd deelnemers. We willen iedereen een fijn gevoel geven. Dat betekent dat we ze de kans willen geven om het eiland te ronden."
"Het is misschien maar zestig centimeter. Maar dat is het verschil tussen lopen of dobberen"
De Ronde om Texel wordt jaarlijks in juni gevaren. "Dat doen we op een dag dat er ook springtij is. Dan is er extra water. Het is misschien maar zestig centimeter, maar dat is het verschil tussen lopen of dobberen." De surfers, die een kwartier na de catamarans van start gaan, zullen waarschijnlijk minder problemen hebben. Zij kunnen met hun plank wel over de zandbanken lopen.
"Het is gevaarlijk als we de surfers eerder laten vertrekken. Want als er eentje valt, steekt hij alleen met zijn hoofd uit boven het water. En dan komt er een vloot van 200 catamarans achter aan. Dat is natuurlijk levensgevaarlijk."
Een van de vrijwilligers van het eerste uur is de 69-jarige Henk Daalder. Hij was aanwezig bij de eerste ronde in 1978. De start was bij Paal 9. "Ik heb maar één ronde gemist", zegt Daalder. "We stonden toen nog met een oude SRV-wagen. Er waren maar twintig deelnemers."
Hij werd gevraagd door zijn buurman en werd meteen enthousiast. Als oud-kraanmachinist zit hij in het team 'Transport en vervoer'. Dat betekent dat hij ervoor zorgt dat de catamarans veilig naar het strand kunnen worden vervoerd. Daalder beleefde ook de toptijden met 1.000 boten aan de start. "Toen hadden we 21 tractoren. Dat is ongeveer 10 jaar geleden. De boten hebben we zelfs bij paal 15, twee kilometer van de startlijn, moeten leggen."
Het saamhorigheidsgevoel is voor Daalder belangrijk. "Je trekt een week met elkaar op. Het is een leuke groep. En de zeilers zijn inmiddels ook bekenden geworden."
De chauffeurs worden voor de ronde 'gesponsord' met een tractor. Daalder rijdt deze week op een Ferguson van Hollands Noordkop uit Breezand. Door de stikstofregels moet er nu ook veel elektrisch vervoer worden ingezet. "Als het heel druk wordt, dan wordt het elektrisch materieel ingezet en blijven de tractoren op het strand staan. We zitten in een Natura 2000-gebied, maar het strand valt daar niet onder. Daar mogen we dus nog wel rijden. De catamarans worden elektrisch naar het strand vervoerd en dan nemen wij het over."
Daalder heeft met veel zeilers kennis gemaakt. "Ze zijn heel verschillend. Chirurgen, bankiers, maar ook mensen van de reiniging. De één denkt dat hij heel wat is en de ander stelt zich normaal op. Voor mij zijn ze allemaal hetzelfde. Op Texel worden ze gelijk behandeld. Gisteren had ik toevallig een jonge Duitse toerist die mee wilde rijden. Hij zat naast me op de passagiersstoel en wilde uitleg over veel zaken. Dat vind ik geweldig."
Hij leeft de week voor de ronde ook in spanning. Hoopt dat alles goed gaat. "Als de start is geweest, dan valt die spanning weg", zegt Daalder. "Dan ben ik blij dat alles goed is gegaan en is het voor mij weer geslaagd. En dat de race doorgaat. Want ik heb twee keer meegemaakt dat de race werd afgelast door de weersomstandigheden. Dat is een domper. En wil iedereen tegelijk van het strand af."
Zelf heeft hij nooit gezeild. "Die catamarans gaan mij te schuin. Veel te gevaarlijk." Hij is een keer uit een jetski gevallen en vermijdt daardoor de watersport. "Dat was geen pretje."
Hij is voorlopig nog niet van plan om te stoppen. "Zolang mijn gezondheid het toelaat, wil ik dit nog jaren blijven doen." Hij hoeft geen vakantiedagen op te nemen bij zijn werkgever. "Ik heb maar één baas, die zit thuis. Maar zij vindt het ook heel leuk."