Ga naar Content
West-Friesland

Veel foutparkeerders op de bon door meer controles met de Hoornse scanauto

13 februari 2023, 06.12 uur
Door: Chantal Bos · Foto: NH Nieuws / Chantal Bos

Ruim 17.000 mensen ontvingen in 2022 een parkeerbon op de deurmat. Sinds de komst van de scanauto in Hoorn wordt er namelijk veel meer - en nauwkeuriger - gecontroleerd. Ook rijdt de auto sinds kort in het vergunninggebied. Niet alleen het aantal boetes is afgelopen jaar flink gestegen maar ook het aantal bezwaren. 

Meer foutparkeerders op de bon door meer controles met de Hoornse scanauto - NH Nieuws

In totaal vielen er in 2022 bij 17.550 mensen een parkeerboete op de mat. Dat zijn gemiddeld zo'n 50 auto's per dag zonder een geldig parkeerbewijs. Het aantal is met ruim 6.000 boetes meer, behoorlijk gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Door de aanschaf van een nieuwe scanauto en verbeterde software is het mogelijk nog nauwkeuriger te controleren. 

"In januari 2021 hadden de coronamaatregelen nog invloed, sindsdien komen er veel meer bezoekers naar de stad. Ook is de scanauto veel frequenter gaan rijden", verklaart parkeermanager Chantal van der Wolk. 

Het betekent ook dat er veel meer mensen bezwaar hebben gemaakt. Van 3.092 bezwaren in 2021, steeg het aantal vorig jaar naar 4.893 bezwaarschriften. 65 procent van de mensen werd in het gelijk gesteld. Eerder werd juist verwacht dat het aantal afgewezen bezwaren zou stijgen

Lees ook

Verkeerd kenteken of zone ingevoerd

Dat het aantal bezwaren hoog ligt, heeft een reden. De gemeente Hoorn gaat soepel om met mensen die een verkeerd kenteken invoeren of een verkeerde zone hebben aangegeven. "In de telling wordt dan het bezwaar als gegrond aangemerkt. Dat betekent dan niet dat de gemeente zelf een fout heeft gemaakt maar dat we coulant omgaan met de gemaakte fout en de parkeerboete ongedaan maken." 

Hoe werkt de scanauto? 

Iedere dag worden er in Hoorn tussen de 7.000 en 10.000 geparkeerde auto's gecheckt. De scanauto controleert de parkeervakken die zijn ingetekend op een speciale kaart. Parkeervakken zoals oplaadpunten en gehandicapten parkeerplekken vallen daarbuiten. Deze worden gecontroleerd door handhavers op straat.

De chauffeur in de auto rijdt een willekeurig rondje door het te scannen gebied: betaald parkeren en vergunninggebied. Als de auto’s worden gescand dan wordt er direct door de software gecheckt of er een parkeerrecht is. Dus: of er bij een betaalautomaat is betaald, via een app of er een (digitale) vergunning aanwezig is.  

Is dat niet het geval? Dan worden beelden door het systeem doorgestuurd naar medewerkers van de gemeente Hoorn (afdeling Belastingen) voor beoordeling. Van de auto’s die onterecht geparkeerd stonden, wordt in de nacht nog een keer door het systeem gecheckt of er toch nog een parkeerrecht wordt gevonden. Als dat wederom niet zo blijkt te zijn, volgt pas een boete. 

Sinds begin dit jaar rijdt de scanauto ook in het vergunninggebied in het centrum, Hoorn-Noord en Grote Waal. Daarvoor moesten eerst alle vergunningen worden gedigitaliseerd. Ook bezoekersparkeerkaarten zijn nu allemaal digitaal geregeld. 

Volgens wethouder verkeer René Assendelft, scheelt het de Horinezen ook een hoop irritatie. "Een veelgehoorde klacht van inwoners uit onze binnenstad was dat mensen vaak onterecht in het vergunninggebied geparkeerd staan. Dat kunnen we nu doelmatiger en efficiënter controleren." 

Meer opbrengst uit betaald parkeren

In totaal leverde het betaald parkeren in de gemeente vorig jaar 3,7 miljoen euro op. Een ruime 6 ton meer dan in 2021. Dat is niet alleen door corona: door de inzet van de scanauto koopt nu ook bijna iedereen een parkeerkaart. "We zien dat meer mensen betalen voor het parkeren. Eerst deed gemiddeld 80 procent van de mensen dat, nu doet gemiddeld negentig procent van de parkeerders dit", laat een woordvoerder van Hoorn weten.

Bewonersvergunningen en zakelijke vergunningen leverden met 370 duizend euro vorig jaar, ook meer op dan het jaar ervoor. Het aantal vergunningen is gelijk gebleven, maar de kosten voor een vergunning zijn iets omhoog gegaan. 

Wat er met die gelden gebeurt? "We gebruiken die voor het maken van parkeervoorzieningen, maar ook onderhoud van parkeergarages. En een deel gaat naar het parkeren in de Poort van Hoorn, dat we willen realiseren", aldus wethouder Assendelft.  

Minder werk, meer ogen op straat

Het scheelt de gemeente een hoop werk om de parkeercontroles niet meer handmatig te hoeven uitvoeren. "Handhavers komen wat parkeren betreft alleen nog te pas als een auto echt verkeerd staat, bijvoorbeeld op de stoep, in en bocht of op een zebrapad", zegt Van der Wolk. Alleen invalideparkeerplekken en laadplekken voor elektrische auto's kan de scanauto nog niet controleren. 

Wie nog niet zijn parkeerapp heeft aangezet of een kaartje gekocht heeft als de auto langs rijdt, hoeft niet direct voor een bon te vrezen. Chantal van der Wolk: "Er zit genoeg tijd tussen. En ook controleert het systeem 's nachts nog een keertje extra of er uiteindelijk wel betaald is."

Maar daarnaast doet ze ook een dringend verzoek aan alle inwoners: "Controleer extra goed of je het juiste kenteken of zone invoert, dat scheelt voor jezelf maar ook voor de gemeente een hoop werk."

Lees ook

Dit is een bericht van de gemeenschappelijke Westfriese nieuwsredactie

Meer nieuws uit West-Friesland?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit West-Friesland. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📧 Stuur ons jouw tips op via [email protected] of app ons via 06-23405405
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]