Ga naar Content

'Knip' in Castricumse Dorpsstraat tegen gevaarlijke spoorwegovergang en sluipverkeer

De spoorwegovergang bij het station van Castricum levert al jaren gevaarlijke situaties op. Door drukte ontstaan files voor de overgang, met het risico dat auto's tussen de spoorbomen stil komen te staan. Het college wil nu een aantal verkeersmaatregelen invoeren om de veiligheid snel te verbeteren. "Het weren van doorgaand verkeer uit de Dorpsstraat hoort daarbij."

Foto:

Het college stelt aan de gemeenteraad voor een 'knip' in de Dorpsstraat aan te brengen en dat ook te doen in straten die anders veel sluipverkeer krijgen.

Het voorstel komt na een evaluatie van de proef met de autoluwe Dorpsstraat in 2021. Hiermee werd onderzocht wat de effecten zijn van het weren van doorgaand verkeer bij de spoorovergang en in het dorpscentrum. Dankzij de proef is de situatie rond het spoor zichtbaar verbeterd. De effecten op het dorpscentrum waren volgens het college minder zichtbaar vanwege de duur van de proef en het draagvlak bij betrokkenen.

Wethouder van Verkeer, Valentijn Brouwer: "Tijdens de proef met een autoluwe Dorpsstraat ontstonden problemen in de buurt. Autoverkeer koos alle denkbare routes binnendoor in plaats van de bestaande route voor doorgaand verkeer. We kunnen die knip in de Dorpsstraat alleen aanbrengen als we in de buurt ook maatregelen treffen. Dat gaan we uitwerken en dat doen we met de bewoners."

"We gaan de inrichting verbeteren, zodat er een compact centrum ontstaat rond de drie pleinen waar voetgangers en fietsers de ruimte krijgen"

Roel Beems, wethouder Economie

Volgens de wethouder van Verkeer zorgen de maatregelen voor meer doorstroming en veiligheid. "En geven lucht om toe te werken naar een definitieve oplossing."

Wethouder Roel Beems van Economie hoopt dat Castricum weer een aantrekkelijk gebied wordt om te winkelen en te verblijven. "Een levendig dorpshart waarin mensen in de gemeente willen blijven wonen en ook gebruik maken van andere voorzieningen als onderwijs en sport. We gaan dus de inrichting verbeteren, zodat er een compact centrum ontstaat rond de drie pleinen waar voetgangers en fietsers de ruimte krijgen."

Eén variant over

Intussen werkt de gemeente door aan een definitieve oplossing voor een veilige spoorovergang. "De afgelopen jaren zijn vele varianten berekend, uitgewerkt en besproken, nu is er nog een over. De andere boden geen soelaas: ze bereiken te weinig resultaat of leveren te grote andere bezwaren op. En in veel gevallen zijn de kosten ook nog eens erg hoog." Ook de optie van een uitgebreid pakket aan maatregelen waarbij de spoorovergang blijft zoals hij is, kan niet doorgaan. "Er kleven te grote veiligheidsrisico’s aan."

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Alkmaar en omgeving?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]