Ga naar Content

Zorgen zendmast vliegveld: "Als er een parachutist tegenaan vliegt, dan is het klaar"

"Je wilt dat mensen altijd 112 kunnen bellen. Maar het bereik in Eierland is niet optimaal." Aan het woord is directeur van het Texelse vliegveld Mike de Bruijn. Zijn bedrijf wil meewerken aan de plaatsing van een dertig meter hoge zendmast voor mobiel telefoonverkeer. Maar niet iedereen vindt dat een goed idee. Waaronder het naburige Paracentrum Texel: "Beginnende parachutisten landen overal."

Directeur van Texel Airport Mike de Bruijn - Foto: NH Nieuws

Voor een optimale dekking is een extra zendmast in de Texelse polder noodzakelijk. Texel heeft op dit moment namelijk capaciteitsproblemen in het 4G-netwerk. Dat betekent dat je niet overal op het eiland goed bereik hebt. Met name in Eierland laat dat soms te wensen over.

De gemeente en Vodafone hebben De Bruijn gevraagd of hij ruimte heeft op zijn vliegveld voor een zendmast. "Het heeft niet onze voorkeur om grond te verkopen. Maar we hebben het hier ook over een maatschappelijk probleem." De mast geeft de eigenaar van het vliegveld wel een jaarlijkse huuropbrengst omdat de grond via een pachtovereenkomst verhuurd wordt.

Iemand die niet blij is met het voornemen om een mast te plaatsen is Jan Boyen Rienks van het naburige paracentrum. Hij waarschuwt vooral voor de risico's die er zijn. "De parachutisten landen overal. Dit is gewoon niet wenselijk. We hebben een opleiding voor beginnende parachutisten. Als er iemand tegenaan vliegt, dan is het klaar."

Geen vrijwillige keuze

De plaatsing van een mast is overigens geen vrijwillige keuze. Het Rijk verplicht providers om de dekking op 98 procent te brengen. De verwachting is dat hiervoor 10 procent extra zendmasten nodig zijn. De Bruijn: "Ik geloof dat er 165 locaties zijn onderzocht, maar zonder resultaat, want de grondeigenaren wilden niet meewerken. Dit was een locatie waar de bereidheid er wel is om mee te werken."

Op het terrein van het vliegveld komt daarnaast ook een extra verdeelstation van Liander om de noordkop van het eiland van voldoende energie te voorzien. De Bruijn: "Ook met dit onderwerp wil je voldoen aan de maatschappelijke behoeften."

De plek naast de helikopter waar de nieuwe mast moet komen te staan - Foto: NH Nieuws

De gemeente wil in principe geen horizonvervuiling en wil daarom dat de mast goed past in de omgeving. Omdat er op het vliegveld al hoge gebouwen en masten staan, zou deze goed in de omgeving passen.

De Bruijn geeft aan dat hij tegemoet wil komen aan de bezwaren en voor een 30 meter hoge mast te kiezen in plaats van 40 meter. "We willen wel dat er rode en witte lichten in de mast komen, zodat deze goed zichtbaar is."

Goede afspraken

Volgens De Bruijn zijn er voor de parachutisten goede afspraken te maken. "Als daarvoor een goede procedure wordt ontwikkeld, is dat geen probleem.  We willen ook niet dat ze tussen de propellers terecht komen." Die afspraken moeten dan gaan over de plek waar de parachutisten gedropt worden en de windcondities.

De plek waar de beginnende parachutisten moeten landen, is volgens hem bovendien ver van de locatie van de mast. "Vroeger hingen de beginnende parachutisten aan ronde bollen die slecht bestuurbaar waren. Maar tegenwoordig hangen ze aan goed bestuurbare matrassen."

Rienks geeft aan dat het meestal goed gaat, maar niet altijd. De ervaren springers landen bij het paracentrum, maar de beginnelingen raken soms uit koers en komen in omringende landerijen terecht. "Met de boeren maken we goede afspraken. En soms landen de parachutisten ook aan de andere kant van de Postweg." Er zijn volgens hem nog alternatieve locaties voor de mast. "Daar kijken we nu naar", zegt hij.

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit de Noordkop?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]