Ga naar Content

Kapotte veerboot wordt unieke startplek voor deelnemers Texel Halve Marathon

De veerboot Texelstroom wordt dit weekend niet gebruikt voor vakantiegangers, maar door de deelnemers van de Texel Halve Marathon. Het is traditie dat onder het geluid van de scheepstoeter de deelnemers van de veerboot het eiland op rennen. Deze keer gaat het anders: de Texelstroom ligt namelijk door een storing noodgedwongen aan de kant. De hardlopers starten nu op de kapotte boot, en gebruiken daarvoor ook de noodbrug.

Foto: Texelse Courant / Hanneke Roeper

"We zijn heel blij met deze oplossing", zegt Didi Boerhorst namens de organisatie Texel Halve Marathon. Het was puzzelen voor TESO en de organisatie van de hardloopwedstrijd hoe de start dit jaar geregeld moest worden. Door de kapotte Texelstroom heeft de TESO nog maar één veerboot over, dus was er eigenlijk geen boot beschikbaar voor de marathon.

Na koortsachtig overleg met de directie van TESO blijkt deze editie nu wel een zeer uniek karakter te krijgen: alle deelnemers op de 10 kilometer en de halve marathon starten vanaf de kapotte Texelstroom. Dit keer niet vanaf het bovendek (omdat de noodbrug daar niet op aansluit, red.), maar vanaf het onderdek.

Bekijk hier hoe de marathonlopers normaal gesproken starten vanaf de veerboot:

Eerdere editie halve marathon Texel - NH Nieuws

Om vanaf de kapotte Texelstroom te kunnen starten, is ook de noodbrug nodig. Deze noodbrug is eigenlijk alleen bedoeld als calamiteiten zich voordoen. 

Maar het komt de organisatie nu heel goed uit dat ze gebruik van de noodbrug kunnen maken. De hardloopwedstrijd trekt ieder jaar 1.600 deelnemers, verdeeld over de halve marathon en de 10 kilometer. Liefst 1.200 deelnemers starten normaliter vanaf de tweede boot die speciaal voor hen is gereserveerd. Dat gaat dit jaar dus niet, omdat een van de veerboten nu met pech aan de kant ligt.

"De start van de boot is ook de kracht van de Texel Halve Marathon"

didi boerhorst van texel halve marathon

"We hadden al veel scenario’s doorgenomen", zegt Didi. "We dachten bijvoorbeeld om in verschillende groepen vanaf de boot te starten. Want het blijft een unieke belevenis. En de start van de boot is ook de kracht van de Texel Halve Marathon. Want de wedstrijd is altijd in een korte periode na de inschrijving volgeboekt. Maar starten van een boot die nu noodgedwongen aan de kant ligt, hadden we zelf nog niet bedacht. Dit is uniek."

Drie kwartier later

"Dit noodscenario betekent ook dat de start drie kwartier later is", gaat Didi verder. "In plaats van half 1 wordt er nu om kwart over 1 gestart. De lopers vanaf de vaste wal komen met de reguliere boot vanaf half 1 uit Den Helder. De Texelaars kunnen gewoon op het eiland blijven en sluiten zich hierbij aan. Als de auto's vanaf de boot zijn vertrokken, kunnen de lopers aan hun wedstrijd beginnen."

Het noodscenario betekent ook dat het parcours vanaf de start licht wordt gewijzigd. "De lopers gaan nu niet over de normale rijbaan, maar over de busbaan voor het Tesokantoor langs. De afstand is iets korter, maar een andere mogelijkheid was er niet. Of de busbaan te smal is? Het is een recreatieve loop, het gaat om het plezier", zegt Didi.

Ook over het weer heeft de organisatie vooralsnog niet te klagen. "De voorspellingen zijn goed. We hopen ook dit keer weer op een succesvolle editie."

Storing

Hoe lang TESO de Texelstroom aan de kant houdt, is nog niet bekend. De boot kampt met een storing die volgens de veerdienst werd veroorzaakt door een kortstondige communicatiefout in de automatisering. Als gevolg daarvan viel het vermogen van de boot weg. Er is een technische aanpassing nodig om te voorkomen dat een dergelijke fout zich opnieuw voordoet. Omdat het nog niet duidelijk is hoe lang de levertijd is van de benodigde onderdelen, is het ook niet bekend hoe lang de 'extra boot' aan de kant blijft liggen.

TESO verwacht dit weekend daarom wel drukte voor de veerboot in Den Helder. Want naast de Texel Halve Marathon is er ook Texel Culinair in De Koog op Texel. Beide evenementen trekken veel deelnemers en publiek. Daarnaast zijn er ook de reguliere vakantievierders die het eiland bezoeken. En al deze bezoekers moeten gebruik maken van één boot per uur, in plaats van de gebruikelijke twee boten per uur.

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit de Noordkop?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]