Ga naar Content
Haarlem

Haarlems coalitieakkoord gepresenteerd: "Doe je auto maar de groeten"

17 juni 2022, 15.00 uur · Aangepast 22 juni 2022, 09.13 uur
Door: Geja Sikma · Foto: NH Nieuws / Geja Sikma

"Doe de auto maar de groeten": met onder meer die woorden van de lokale rapformatie Dos Hermanos is vanmiddag het nieuwe coalitieakkoord van Haarlem gepresenteerd. Belangrijkste punt: de komende vier jaar moet de woningcrisis in de stad worden opgelost met tienduizend extra woningen. Maar dat moet zo min mogelijk extra verkeer opleveren: het gebruik van de auto gaat aan alle kanten worden ontmoedigd. 

Want woon je ten westen van het Spaarne? Dan moet ook jij straks een parkeervergunning aanvragen. Ook wordt in die wijken betaald parkeren ingevoerd. Parkeertarieven in garages gaan omhoog en ook het bezoekersparkeren wordt duurder.

Verder wordt 30 kilometer per uur de standaard en zijn parkeerplaatsen bij nieuwbouw niet langer vanzelfsprekend. Daarnaast komt er in sommige wijken een maximaal aantal parkeervergunningen dat verleend mag worden. 

Wel huizen, geen auto's

Voor vracht- en bestelauto's gaat gelden dat ze in een groot deel van de stad uitstootvrij (elektrisch) moeten zijn. En voor vervuilende brom- of snorfietsen komt er, net als voor vrachtwagens, een milieuzone. De autoluwe binnenstad wordt uitgebreid. Eén ding is duidelijk: het nieuwe college wil nu echt vaart maken met het creëren van een milieuvriendelijke stad. 

tekst loopt door onder de afbeelding

De Generaal Spoorlaan bij het Marsmanplein, beide straten worden als het aan de gemeente ligt binnen enkele weken 30 km/u - Foto: Google Maps, inzet: Monkeyboy1993 - Eigen werk, CC BY-SA 3.0

Maar het streven om de woningnood, zo'n beetje het belangrijkste onderwerp tijdens de verkiezingen, nu ook flink aan te pakken met 10.000 extra woningen vóór 2030, levert wel een spanningsveld op met die 'groene' ambitie.

Want méér inwoners betekent vaak meer auto's en verkeersbewegingen. Toch wil de coalitie van PvdA, GroenLinks, D66, CDA en Actiepartij dat over vier jaar de stad op alle fronten duurzamer is geworden. "Om dat te realiseren gaan we ingrijpende keuzes niet uit de weg, ook als deze keuze leiden tot ongemak", staat in het coalitieakkoord

tekst loopt door

"De stad wordt groener, toch bouwen we die huizen. Kersverse woningen, een stuk of 10.000. Dat betekent wel dat we vaker fietsen moeten. Of openbaar vervoer. Doe je auto maar de groeten!"

Dos hermanos tijdens presentatie coalitieakkoord

Verder opvallend: in het coalitieakkoord wordt met geen woord gerept over hoogbouw, volgens stadsarchitect Willem Hein Schenk de enige manier om die aantal extra woningen te bereiken.

Meer dan vijftig procent van de Haarlemmers is het volmondig met hem eens, zo blijkt uit een onderzoek dat NH Nieuws door Kieskompas heeft laten uitvoeren in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Maar het coalitieakkoord blijft er over op de oppervlakte. 

Frappant is dat de grootste voorstander (PvdA) én grootste scepticus over hoogbouw (Actiepartij) nu beide in de coalitie zitten. Hoewel de Actiepartij niet een wethouder levert, zal het nauwlettend hoge bouwplannen in de gaten houden, zo lieten ze desgevraagd over het hete hangijzer weten.

Meer ruimte voor groen

"Actiepartij is niet voor ondoordachte hoogbouw. Het kan een te grote aantasting zijn voor de leefbaarheid van de wijk. Hoogbouw lijkt op het eerste gezicht te zorgen voor meer woningen, maar in de praktijk valt dat tegen. Wij willen per situatie bekijken wat past in de buurt. In sommige straten kan je prima een extra woonlaag bouwen op bestaande woningen."

De PvdA liet voor de verkiezingen al weten het belangrijk te vinden 'dat door hoger te bouwen er minder grond nodig is en dus meer ruimte voor groen, om te spelen en om te sporten.' Maar de partij stelde toen ook dat 'hoogbouw is geen doel op zich is. Per plek moet zorgvuldig worden gekeken wat daar een passende hoogte is'.

tekst loopt door na video met reacties van de PvdA en de Actiepartij over het hete hangijzer in het coalitieakkoord.

Hoe gaat nieuwe Haarlemse coalitie om met heet hangijzer over hoogbouw - NH Nieuws / Geja Sikma

Andere opvallende zaken uit het coalitieakkoord:

  • Het bijstandsniveau gaat naar 130% van de bijstandsnorm
  • Er komt een onderzoek naar het creëren van een zwemlocatie in het Spaarne, waarschijnlijk bij het pontje
  • Er komt een milieuzone voor vervuilende brom- en snorfietsen
  • De gemeente gaat de NS vragen (en betalen) om een extra nachttrein te laten rijden naar Amsterdam
  • Er moet rond 2025 een ‘logistieke hub’ komen voor fietskoeriers in de stad
  • Per jaar gaat er 250.000 euro extra naar de amateurkunst
  • Horecagelegenheid (nachtclubs) kunnen een vergunning krijgen om 24 uur per dag open te zijn, andere mogen tot later openblijven
  • ‘Vervuiler betaalt’-principe voor afvalinzameling: hoe groter het huishouden, hoe hoger het bedrag
  • Er komen meer (kleine) gemeentelijke fietsenstallingen
  • De bibliotheek in Schalkwijk gaat verhuizen, huidige locatie moet een ‘culturele broedplaats’ worden
  • Er komen windmolens op de Schoteroog
  • Festivals krijgen vaste stroompunten of een andere duurzamere stroomvoorziening
  • Meer zitbankjes in de stad

Zuinig

Het nieuwe collegebestuur wil ondanks de hoge ambities wel de hand op de knip houden. De algemene reserves worden vooralsnog niet aangesproken om tegenslagen op te kunnen vangen. Daarbij wordt benadrukt dat de financiële bijdrage van het rijk bij taken die gemeenten nu moeten uitvoeren, vaak vies tegenvalt. 

Toch wordt gaan de plannen in totaal 63 miljoen euro kosten, denkt de Haarlemse coalitie. Elf miljoen daarvan is structureel, 52 miljoen incidenteel. 

Wie zit er in het nieuwe college?

De PvdA-wethouder Floor Roduner zal zich met name bezig houden met de woonambitie van de stad. Het invoeren van gereguleerd parkeren wordt een gezamenlijke taak van GroenLinks-wethouder Robbert Berkhout en D66-wethouder Bas van Leeuwen, die daarnaast ook respectievelijk verantwoordelijk zullen zijn voor klimaat en het vergroenen van de openbare ruimte (Berkhout) en voor onderwijs, jeugd, mobiliteit en participatie (Van Leeuwen). 

CDA'er Eva de Raadt heeft sport, diversiteit en inclusie en bedrijfsvoering in haar portefeuille. En Diana van Loenen gaat namens de PvdA het bestrijden van de armoede en behouden van cultuur als taak op zich nemen. 

De Actiepartij levert geen wethouder. 

Lees ook

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]