KLM neemt tot nader order geen passagiers meer mee op Europese vluchten naar Schiphol. Volgens de maatschappij is de verstoring op Schiphol momenteel te groot door de reizigerschaos. Opnieuw staan er lange wachtrijen voor en in alle vertrekhallen van de luchthaven.
De maatregel is een noodgreep van KLM. Gisteren besloot de maatschappij tot en met maandag vijftig vluchten per dag te schrappen, maar gaat nu nog een stap verder vanwege de grote Pinksterchaos en extra 'onvoorziene omstandigheden' op Schiphol.
KLM meldt in een statement: "Nadat voor het weekend al een stevig pakket aan maatregelen getroffen was, zijn we zaterdag geconfronteerd met onvoorziene en acute omstandigheden die buiten onze macht liggen. Door ongunstige weersomstandigheden en baanonderhoud op Schiphol, konden veel toestellen niet landen of vertrekken in Amsterdam."
De maatregel om passagiers vanaf Europese bestemmingen niet langer te vervoeren naar of via Amsterdam blijft in ieder geval de hele zaterdag van kracht.
Het artikel gaat verder onder de tweets.
Sinds gisteren mogen passagiers niet eerder dan vier uur voor hun vlucht de terminal in. Medewerkers staan bij de loopbanden in Schiphol Plaza passagiers te controleren op hun vertrektijd. Die maatregel zou moeten helpen de rijen beter te laten doorstromen, maar blijkt een druppel op een gloeiende plaat. De wachtrijen zijn nog langer dan voor de maatregel.
Het artikel gaat verder onder de tweet.
Grote schande
Cabinebond VNC en de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) zijn woest over het besluit om de rest van de avond geen passagiers meer op Europese KLM-vluchten naar Schiphol te vervoeren. VNV noemt het "wederom een grote puinhoop op Schiphol". De piloten vinden dat passagiers een personeel fatsoenlijk management verdienen.
De cabinebond vindt dat de Nederlandse overheid het boetekleed zou moeten aantrekken. Bestuurslid Ingrid Brama laat NH Nieuws weten het een grote schande te vinden dat de staat, die voor 70 procent eigenaar van Schiphol is, alles zo uit de hand heeft laten lopen.
Godsonmogelijk
Dat komt volgens Brama "door alles goedkoop te willen regelen ten koste van personeel en reizigers. Wel verwacht de staat dat KLM-personeel inlevert voor leningen die zij moet af betalen. Wij willen dolgraag vliegen en de schulden aflossen, terwijl diezelfde staat dat zo godsonmogelijk maakt."
Volgens Joost van Doesburg van vakbond FNV, die eerder deze week samen met CNV en Schiphol een akkoord sloot om het personeel op de luchthaven veel beter te betalen, gaat KLM zelf ook niet geheel vrijuit. Ook bij de maatschappij zou het personeelstekort te groot zijn om zoveel vluchten en passagiersaantallen te kunnen verwerken.
Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@ Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]