Ga naar Content

Historische locomotief speelde cruciale rol in de bevrijding: "Het is een vergeten hoofdstuk"

Het was vlak na D-day toen de 21 ton wegende diesellocomotief door de geallieerden per schip op het strand van het Franse Normandië werd afgeleverd. De trein speelde vervolgens een belangrijke rol in de bevrijding van Nederland. "Deze locomotief zorgde voor de bevoorrading van de troepen die aan het vechten waren", zo vertelt Hans Altena van Stichting 162. "Zodoende speelde de trein een cruciale rol in de bevrijding."

De diesselloc van Engelse makelij speelde een rol in de bevrijding - NH Nieuws

Volgens Altena is de betekenis van diesellocomotieven als deze altijd wat onderbelicht gebleven. "Veel mensen kennen het verhaal niet, daarom noemen wij het bij Stichting 162 ook wel een vergeten hoofdstuk. Zonder logistieke operatie, geen actie", aldus de treinliefhebber. "De logistiek is misschien niet het meest tot de verbeelding sprekende aspect van de bevrijding, maar niettemin is dit materieel van essentieel belang geweest."

Na de oorlog werd de locomotief in gebruik genomen door de NS die het in 1941 in Engeland vervaardigde treinstel uiteindelijk afdankt. Het is in 1997 als Stichting 162 de dieselloc in het vizier krijgt en de leden 'm helemaal opknappen. Volgens Altena verkeert de trein inmiddels weer in fabrieksstaat en loopt 'ie weer als een zonnetje. De locomotief is te zien in het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep. 

Lees ook

Nieuws uit Haarlemmermeer 

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlemmermeer. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

💡 Stuur ons jouw nieuwstips naar [email protected]

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via https://www.nhnieuws.nl/haarlemmermeer

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]