Ga naar Content

Weer ongeluk op Zeeweg, dit keer motorrijder zwaargewond na missen flauwe bocht

Het was weer raak op de Zeeweg. Gisteravond ging een motorrijder onderuit in een flauwe bocht en botste tegen een boom. Hierbij is de bestuurder zwaargewond geraakt. De weg was in beide richtingen enige tijd afgesloten. Burgemeester Elbert Roest van Bloemendaal wil dat er zo snel mogelijk maatregelen worden genomen om de veiligheid op de weg te verbeteren.

Motorrijder onderuit op de Zeeweg - Foto: Foto's: Inter Visual Studio

Het ongeluk gebeurde dinsdagavond op de Zeeweg richting Zandvoort, waar een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur geldt. Vanwege het landen van de traumahelikopter en het onderzoek van de politie was de weg in beide richtingen voor langer dan een uur afgesloten. 

Deze glooiende lap asfalt is inmiddels berucht om zijn vele ongelukken en ook botsingen met herten. In april dit jaar klapte er bijvoorbeeld een auto tegen een boom. In augustus 2021 kwamen een auto en een motorscooter met elkaar in botsing en in juni van dat jaar kwamen twee jonge vrouwen om het leven toen ze met hun scooter in aanraking kwamen met een auto. 

Burgemeester wil snel maatregelen

Burgemeester Elbert Roest van Bloemendaal is de vele ongelukken op de Zeeweg zat en gaat de komende tijd met de provincie praten over maatregelen, zo laat hij vandaag via Facebook weten. "Werp in de middenberm en aan de zijkanten (zeker rondom bomen) aarden wallen op. Bij ongelukken vangen die de klap op en het verkleint de kans dat voertuigen als ze van de weg raken op de andere weghelft of op de fietspaden terechtkomen. En mogelijk heeft het een positieve psychologische werking op snelheid", zo schrijft hij. Hij verwijst daarbij naar oplossingen die zijn aangedragen door één van de inwoners van Bloemendaal, oud-politieman Jan Schuijt.

Veiligheid 

Naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van de Zeeweg vorig jaar, werd er door het ABC Architectuurcentrum onlangs ook een prijsvraag uitgeschreven voor het beste idee om de duinweg veiliger te maken. 

"Ook al zijn ze misschien van plastic, je wil geen krassen op je auto"

Boudewijn Bach,verkeersexpert

Boudewijn Bach, gepensioneerd docent verkeerskunde aan de TU Delft, zei in dit artikel dat de weg te veel uitlokt om hard te rijden. 

"Tussen de twee rijstroken willen we flexibele paaltjes plaatsen. Die gebruiken ze ook in Frankrijk. Automobilisten worden dan automatisch voorzichtiger en gaan langzamer rijden", noemt Bach als manier om de weg veiliger te maken. "Ook al zijn ze misschien van plastic, je wilt geen krassen op je auto."

Tekst gaat door onder de foto

De Zeeweg - Foto: Boudewijn Bach

Ook zou Bach graag zien dat de twee fietspaden aan beide kanten van de weg worden opgesplitst in een fietspad voor brommers en wielrenners, het andere fietspad is dan voor langzamere tweewielers.

Andere oplossingen uit de prijsvraag zijn onder andere één rijbaan in plaats van twee per rijrichting en het verlagen van de maximumsnelheid van 80 naar 60 km/uur.  

Al jarenlang worden mogelijke oplossingen besproken om de veiligheid op de Zeeweg te verbeteren, maar tot nu toe zonder concreet resultaat. Zo staat de provincie Noord-Holland als wegbeheerder bijvoorbeeld niet te springen om een snelheidsverlaging in te voeren. Wie weet dat het aanstaande gesprek tussen de burgemeester en de provincie het proces toch kan versnellen. 

Dit is een bericht van de gemeenschappelijke nieuwsredactie

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]