Ga naar Content

Schiphol hoopt met banenmarkt nieuw personeel naar de luchthaven te lokken

Schiphol wil dit weekend met een grote banenmarkt nieuw personeel over de streep trekken om de vele vacatures op de luchthaven in te vullen. Vorig jaar zomer zorgde het grote personeelstekort voor lange wachtrijen, vertragingen en zelfs achtergebleven koffers. 

Een passagier bij de incheckbalie op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Vanwege de coronacrisis verloren duizenden Schipholmedewerkers hun baan, maar het werven van nieuw personeel wil maar niet vlotten. Dat heeft te maken met de krapte op de arbeidsmarkt, maar mogelijk ook met de arbeidsvoorwaarden, die niet aantrekkelijk genoeg lijken te zijn. 24 bedrijven, waaronder KLM en de Schiphol Groep zelf, hopen met de banenmarkt van aanstaande zaterdag het tij te keren.

De werkgevers zoeken onder meer nieuwe grondstewardessen en -stewards, platformmedewerkers, chauffeurs, beveiligers en schoonmakers. Bij sommige bedrijven liggen de contracten al op de banenmarkt, klaar om getekend te worden.

Lange wachtrijen

Vorig jaar zomer zorgde het personeelstekort voor chaotische taferelen met lange wachtrijen op Schiphol. Het was voor de medewerkers niet altijd mogelijk om alle reizigers op tijd in te checken. Daardoor zagen sommige passagiers hun vluchten zonder hen vertrekken.

Zonder koffers

Wie wel op tijd aan boord was, kon ook niet altijd rekenen op een onbezorgde vakantie. Het bedrijf Viggo, verantwoordelijk voor de afhandeling van Transavia, had niet genoeg personeel om alle koffers tijdig bij de vliegtuigen af te leveren. Tot woede van de reizigers liet de luchtvaartmaatschappij de bagage meerdere keren noodgedwongen achter op Schiphol.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]