Ga naar Content

GroenLinks naar Raad van State voor verbod nachtvluchten Schiphol

De Raad van State gaat kijken of het mogelijk is om alle nachtvluchten op Schiphol te verbieden. Dat laat de Tweede Kamerfractie van GroenLinks weten aan NH Nieuws. De partij is de overlast en gezondheidsschade voor omwonenden zat en wil het verbod wettelijk laten vastleggen.

Een Boeing 737 van KLM 's nachts op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Er is met Schiphol afgesproken dat de nachtvluchten zullen afnemen van 32.000 naar 29.000 per jaar. Volgens een woordvoerder van Schiphol hangt een verdere afname naar 25.000 vluchten af van de opening van Lelystad Airport, de ontwikkelingen van de luchthaven en vervanging van vluchten door treinen.

De opening van Lelystad Airport is allerminst zeker. Gisteren werd bekend dat eigenaar Schiphol de stikstofberekeningen niet op orde heeft en naar de benodigde natuurvergunning kan fluiten.

Nachtregime

Schiphol onderzoekt nieuwe maatregelen die ervoor zorgen dat de overlast van nachtvluchten worden beperkt. Tussen 23.00 en 6.00 uur geldt er al een 'nachtregime' op Schiphol, met andere vliegroutes en minder motorvermogen.

Op Schiphol zou dat nachtregime opgerekt kunnen worden van 22.30 tot 6.30 uur, maar voor GroenLinks is dat niet goed genoeg. De partij neemt alleen genoegen met een volledig verbod op alle nachtvluchten.

Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks liet minister Harbers van Infrastructuur twee weken geleden in een Kamerdebat weten de wet voor te bereiden (artikel gaat verder onder de video).

Suzanne Kröger (GroenLinks) over een verbod op nachtvluchten - NH Nieuws / Doron Sajet

Kröger heeft haar initiatiefwet vandaag ingediend bij de Raad van State: "Nachtvluchten leiden tot veel overlast. Mensen verdienen een gezonde nachtrust, daarom dien ik vandaag onze wet in. Schiphol legt een veel te groot beslag op haar omgeving. Zonder nachtvluchten kunnen er 22.000 huizen gebouwd worden. Wat GroenLinks betreft gaan woningen boven vliegtuigen."

In de knel

Als het tot een verbod komt, zal dat grote gevolgen hebben voor luchtvaartmaatschappijen zoals Transavia. Er vertrekken 's nachts relatief veel vakantievluchten. Door ze de nacht al in te zetten, zijn die toestellen gedurende de dag vaker inzetbaar. Ook vrachtvluchten kunnen door het verbod in de knel raken.

In de gemeente Haarlemmermeer, waar Schiphol deel van uitmaakt, wordt het nachtvluchtverbod van Suzanne Kröger door meerdere partijen toegejuicht. Ook de lokale VVD wil, in tegenstelling tot de partij in de Tweede Kamer, ervan af.

"Wij pleiten al jaren voor een nachtsluiting", zegt VVD-wethouder Jurgen Nobel van Haarlemmermeer. "Het zou voor de inwoners in de hele regio goed nieuws zijn als er geen nachtvluchten meer zijn. Verstoring van de nachtrust is slecht voor je gezondheid. Dus veel inwoners zullen hier blij van worden."

Nobel is overigens geen voorstander van een nachtvluchtverbod tussen 23.00 en 6.00 uur: "We zouden echter niet naar een dergelijk lang en hard tijdvak willen. Dat kan consequenties hebben voor de operatie."

Uitplaatsen naar Lelystad Airport

"Ik heb eerder gezegd dat uitplaatsing naar Lelystad een goede oplossing zou zijn. Hoewel de opening van dat vliegveld weer vertraging op dreigt te lopen, ligt die optie nog steeds op tafel. De sector moet zelf ook aangeven hoe ze dit kunnen oplossen. Want het netwerk met bestemmingen mag er natuurlijk niet onder lijden", aldus Nobel.

De Raad van State buigt zich over de wet om te kijken of hij haalbaar is. Daarna zal erover moeten worden gestemd in zowel de Tweede als Eerste Kamer.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]