Ga naar Content

Toekomst Schiphol ook heet hangijzer bij gemeenteraadsverkiezingen

De toekomst van Schiphol is voor veel politieke partijen een belangrijk thema bij de komende gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart. Hoewel de besluitvorming over de luchthaven in Den Haag ligt, komt met name de overlast van Schiphol bij de lokale politiek prominent naar voren in de verkiezingsprogramma's. Maar wat willen de kiezers: meer vluchten, een kleiner Schiphol of houden zoals het nu is.

Een Embraer 175 van KLM Cityhopper op de Polderbaan van Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Dit jaar valt er een besluit over de toekomst van Schiphol. Zowel de inwoners van de gemeenten rondom het vliegveld als de luchtvaartsector zelf snakken naar duidelijkheid. Voor de gemeenteraadsverkiezingen worden er nog geen onomkeerbare beslissingen gemaakt door het kabinet, maar de politieke partijen van gemeenten rondom de luchthaven willen hun standpunten over Schiphol hoe dan ook overbrengen naar Den Haag.

Zeker in Haarlemmermeer, de thuisgemeente van Schiphol, maar ook in Aalsmeer, Uithoorn en Amstelveen staat de luchthaven hoog op de agenda. De regio profiteert van de werkgelegenheid en het economische belang, maar er zijn ook inwoners die gillend gek worden van het lawaai van vliegtuigen.

NH Nieuws peilde de stemming in Haarlemmermeer en Aalsmeer (artikel gaat verder onder de video).

Groei, krimp of Schiphol houden zoals het nu is? - NH Nieuws

Eerder peilde NH Nieuws samen met Kieskompas hoe inwoners van Haarlemmermeer over de toekomst van Schiphol denken. Een meerderheid (bijna 60 procent van de Haarlemmermeerders) is het oneens met de stelling dat Haarlemmermeer Schiphol de ruimte zou moeten bieden om verder te groeien, zo blijkt uit de representatieve steekproef. Toch is bijna 30 procent van de inwoners het eens met de stelling, en vindt dus dat de gemeente Schiphol juist wél de ruimte zou moeten bieden om verder te groeien. 

Af van nachtvluchten

Lijsttrekker Marjolein Steffens van de lokale partij HAP uit Haarlemmermeer vindt dat de luchtvaart een belangrijke plaats in haar gemeente heeft, maar wil bijvoorbeeld wel af van de nachtvluchten. De geluidsregels moeten volgens Steffens worden aangepast, omdat die de hoognodige woningbouw in de gemeente moeilijk maken.

Steffens' oproep over nachtvluchten wordt ook in Den Haag gedeeld. Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks bereidt een initiatiefwet voor die de nachtvluchten kan verbieden.

Artikel gaat verder onder de video.

Suzanne Kröger (GroenLinks) over een verbod op nachtvluchten - NH Nieuws / Doron Sajet

Kröger is niet bang dat bijvoorbeeld belangrijke (medische) vrachtvluchten, die veelal 's nachts landen en vertrekken, in de knel raken met haar verbod. Die kunnen wat haar betreft worden verplaatst naar de dag.

Ook vertrekken er 's nachts veel vakantievluchten van Transavia vanaf Schiphol. Door ze 's nachts al in te zetten, zijn die toestellen gedurende de dag vaker inzetbaar voor de luchtvaartmaatschappij.

Businessmodel

"Ik ken weinig vakantiegangers die voor hun lol 'nachts op vakantie gaan", zegt Kröger. "Het is een businessmodel om meer vluchten in een etmaal kan stoppen en prijzen kan drukken. Ik denk dat we de nachtrust van omwonenden voorrang moeten geven op goedkope vakantievluchten."

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]