De Partij voor de Dieren in de Tweede Kamer denkt dat het kabinet serieus rekening houdt met minder vluchten op Schiphol. "Het heilige groeidenken staat eindelijk ter discussie", zei Kamerlid Lammert van Raan na afloop van het eerste luchtvaartdebat met de nieuwe minister van Infrastructuur, Mark Harbers. De minister benadrukt dat het kabinet zichzelf heel 2022 heeft gegeven om te kunnen besluiten over de groei van Schiphol.
Op Schiphol zijn momenteel 500.000 vluchten per jaar toegestaan, maar de luchthaven zelf en KLM willen de mogelijkheid houden om te kunnen blijven groeien. Ze zijn bang dat als ze afgeremd worden, andere grote luchthavens in Europa en in het Midden-Oosten de concurrentiestrijd zullen winnen en er weinig van Schiphol zal overblijven.
Van 500.000 vluchten per jaar is overigens nu geen sprake: in 2020, het eerste coronajaar, was dat aantal meer dan gehalveerd. Vorig jaar telde Schiphol 267.000 vliegbewegingen. De Partij voor de Dieren, maar ook GroenLinks wil voorkomen dat Schiphol de komende jaren teruggroeit naar 500.000, of meer, en pleiten voor krimp. Volgens de linkse oppositie zorgt de luchtvaart voor onleefbare situaties voor omwonenden en een onherstelbare aanslag op het milieu.
Groei verdienen
Met Mark Harbers' voorganger op Infrastructuur, Cora van Nieuwenhuizen, had Schiphol afgesproken meer vluchten te kunnen verdienen door de overlast te laten overnemen. Volgens Tweede Kamerlid Lammert van Raan (Partij voor de Dieren) was het met Van Nieuwenhuizen onmogelijk om het over krimp te hebben. Van Raan denkt dat de nieuwe minister wel rekening houdt met minder vluchten.
Over hoeveel vluchten er op Schiphol mogelijk zijn, wil Harbers pas later dit jaar iets kwijt (tekst gaat verder onder de video).
Minister Harbers heeft nog heel 2022 om een besluit te nemen over Schiphol - NH Nieuws / Doron Sajet
De Tweede Kamer debatteerde gisteren vijf uur lang met minister Harbers over de toekomst van Schiphol en de regionale luchthavens Rotterdam, Eindhoven, Groningen, Maastricht en Lelystad. Of die laatste luchthaven opengaat voor vakantievluchten wordt ook dit jaar bekend.
Tweede Kaagbaan
Ook de reservering van de parallelle Kaagbaan kwam ter sprake. Er ligt al jaren een plan klaar om een extra start- en landingsbaan te plaatsen, maar daardoor mogen er in het nabijgelegen dorp Rijsenhout vanwege geluidsregels geen nieuwe woningen gebouwd worden. Volgens de inwoners verandert Rijsenhout in een spookdorp, tenzij Harbers de reservering schrapt.
Voor een besluit moeten de inwoners nog langer geduld hebben, zegt Harbers tegen NH Nieuws: "Ik heb goed geluisterd naar de bewoners. Ik was eigenlijk ook wel verrast door het feit dat er vlakbij Schiphol een dorp is waarvan de mensen zeggen dat er best nog gebouwd kan worden, terwijl er ook genoeg plaatsen zijn waar de bewoners zeggen, hier hebben al zoveel overlast van de vliegtuigen."
Volgens Harbers valt dat besluit over het wel of niet langer reserveren van grond voor de tweede Kaagbaan in deze kabinetsperiode.
Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@ Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]