Op 2 december 2020 werd een 32-jarige man op zijn mountainbike aangereden door een trein op de onbewaakte spoorwegovergang aan de Maartensdijkseweg in Hilversum. Hij ontsnapte aan de dood, maar een lang revalidatietraject volgde. Nu stapt hij naar de rechter met maar één vraag: Is beheerder Prorail of grondeigenaar Goois Natuurreservaat verantwoordelijk voor het ongeluk.
Op een grijze woensdag in december maakte de man een tocht op zijn mountainbike door 't Gooi. Hij reed via de Maartensdijkseweg door de Hilversumse bossen toen zijn blik viel op een monumentje langs de kant van de weg. De foto, de kaarsjes en de kleurrijke bloemen trokken zijn aandacht.
Achteraf bleek het te gaan om het monument voor Dascha Graafsma. Zij overleed in 2015 door een aanrijding met een trein op dezelfde overgang. Een lot wat de man, die niet met zijn naam in de media genoemd wil worden, enkele seconden later ook bijna zou overkomen.
"Uit niets bleek dat ik daar een spoorwegovergang zou kunnen tegenkomen"
In het verzoekschrift dat de Hilversumse letselschadeadvocaat Tim Warnsinck donderdag bij de rechtbank indiende, staat het volgende te lezen: Op het moment dat de man nog even nakeek naar het monument en vervolgens weer voor zich keek, hoorde hij een harde toeter en werd hij op datzelfde moment gegrepen door een langsrazende trein. Hij vloog daarbij meters door de lucht en kwam op een zeer ongelukkige wijze langs het spoor terecht.
Aansprakelijkheid
In het verzoekschrift vraagt de advocaat van het slachtoffer aan de rechter om uitspraak te doen wie er verantwoordelijk is voor het ongeval. Hij verwijt Prorail en het Goois Natuurreservaat als respectievelijk beheerder en eigenaar van (de grond rondom) de betreffende overweg dat zij onvoldoende gewaarschuwd hebben voor de bijzondere gevaarlijke situatie bij de overweg.
Op de route naar de gewraakte overgang toe blijkt uit niets dat de fietser op het dichtbegroeide bospad een trein zou kunnen tegenkomen. Het eerste waarschuwingsbord staat pal tegen de overgang aan. Ook wijst de advocaat op het zogenoemde kelderluikcriterium: ieder mens moet opletten, maar soms zijn situaties zo gevaarlijk dat daar op tijd voor gewaarschuwd moet worden.
Vele ongelukken
De onbewaakte spoorwegovergang op de Maartensdijkseweg heeft geen geluidssignalen of knipperlichten. Ook ProRail en het Goois Natuurreservaat zijn zich al langere tijd bewust van de gevaarlijke situatie rondom de locatie. Behalve de dood van Dascha in 2015 vond er ook een dodelijk ongeval plaats in 2018. Drie maanden voor de casus in deze rechtzaak vloog er nog een traumahelikopter uit voor een aanrijding met een trein op de plek. En ook zijn er vele 'bijna-ongelukken' geregistreerd.
Ondanks het feit dat er al vele jaren diverse programma's lopen om de gevaarlijke onbewaakte spoorwegovergangen af te sluiten of aan te passen, werd er op de overgang op de Maartensdijkseweg geen enkele veiligheidsmaatregel getroffen. Onlangs presenteerde de gemeente Hilversum het langverwachte plan om de onbewaakte overgang te ondertunnelen.
Prorail verbaasd
Prorail laat in een reactie weten verbaasd te zijn over het verzoekschrift en zal zich er inhoudelijk verder in verdiepen: "We betreuren dit soort incidenten ten zeerste. Overwegen moeten voldoen aan een aantal wettelijke eisen die in de verkeerswet staan. Denk bijvoorbeeld aan waarschuwingsborden, een schrikhek en een andreaskruis. We zorgen er daarnaast voor dat de zichtlijnen op orde zijn zodat verkeersdeelnemers goed kunnen uitkijken of er een trein aan komt. We willen graag dat verkeersdeelnemers zo veilig mogelijk gebruik kunnen maken van de overweg", aldus de woordvoerder.
De advocaat van het Goois Natuurreservaat wil zich van inhoudelijk commentaar onthouden.
Meer nieuws uit 't Gooi?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit 't Gooi. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Gooi
🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt
📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]