Ga naar Content

Horeca-ondernemer in financiële problemen door verkeerde code: "Overheid doe iets!"

ZAANDIJK - Horecaondernemer Ruud Keinemans is de wanhoop nabij. Door een verkeerde SBI-code, de code die aangeeft wat de activiteit van je bedrijf is, heeft hij nog niet het volledige bedrag van de tegemoetkoming vaste lasten ontvangen (TVL). De ondernemer heeft om een herziening gevraagd, maar die is door de vele aanvragen van bedrijven uitgesteld. De nood is zo hoog, dat Keinemans zelfs staatssecretaris Mona Keijzer om hulp heeft gevraagd. 

Ruud Keinemans en restaurant d'Swarte Walvis - Foto: Ruud Keinemans

"Op die SBI-code let nooit iemand, dus wij ook niet", vertelt Keinemans. Op het moment dat hij d'Swarte Walvis in 2003 met zijn compagnons overnam, was hij zich niet bewust van de ellende die zo'n code met zich mee zou brengen. Keinemans: "We proberen het nu met pensioengelden goed te houden, maar we weten ook niet hoe lang we dit gaan volhouden."

De woordvoerder van de Kamer van Koophandel vertelt aan NH Nieuws dat ondernemers zelf verantwoordelijk zijn voor het up-to-date houden van hun inschrijving. "Normaal gesproken worden ze gebruikt voor de statistieken van het Centraal Bureau voor de Statistiek."

113.158 aanvragen

Op het moment dat Keinemans er in maart achter kwam dat de SBI-code niet klopte, heeft hij direct geprobeerd om die te veranderen. Dat bleek echter niet meer mogelijk. Keinemans heeft daarom bezwaar ingediend bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Zij gaan over de tegemoetkoming van de vaste lasten en tot zijn grote frustratie blijft een antwoord uit. Hij geeft te kennen dat hij zich niet gehoord voelt. 

Woordvoerder van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Birgit Oosterhuis, laat weten dat ze de ernst van de situatie begrijpt, maar voegt daaraan toe dat er op dit moment 113.158 aanvragen voor de tegemoetkoming vaste lasten ontvangen op stapel liggen. Om hoeveel SBI-codes het gaat, is niet bekend. Oosterhuis: "Heel veel mensen hebben niet goed gekeken naar de SBI-code, maar het is het enige waarop we bedrijven kunnen categoriseren."

Wanhoop

Volgens Oosterhuis zitten dan ook alle werknemers op dit moment aan deze dossiers: "We moeten naar alle aanvragen persoonlijk kijken." Dit kost volgens haar tijd. "Meer dan ons best kunnen we niet doen." Ze merken wel dat ondernemers het water aan de lippen staat. Oosterhuis: "Mensen zijn wanhopig, het personeel heeft daarom een 113-training gevolgd."

"Mensen zijn wanhopig, het personeel heeft daarom een 113-training gevolgd"

BIRGIT OOSTERHUIS, RIJKSDIENST VOOR oNDERNEMEND NEDERLAND

Ruud Keinemans, behalve horecaondernemer ook voorzitter van Koninklijk Horeca Nederland is, komt veel ondernemers tegen die het net als hij financieel zwaar hebben.  "We proberen met z'n allen de boel nog draaiende te houden, maar het is net zoveel steun dat je net niet verzuipt." Veel bedrijven staan volgens hem op omvallen en dreigen - als het niet al zover is - afscheid te moeten nemen van personeel. Ook Keinemans maakt zich zorgen over de toekomst van zijn bedrijf op de Zaanse Schans en zijn team. 

Noodkreet: "Doe iets!"

Ruud Keinemans doet een noodkreet aan de overheid: "Doe iets!" De woordvoerder van staatssecretaris van Economische Zaken, Mona Keijzer, laat weten dat ondernemers zelf verantwoordelijk zijn voor de juiste vermelding bij de Kamer van Koophandel. Zij beaamt dat de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland het heel druk heeft.

"De staatssecretaris spreekt bijna dagelijks met ondernemers, waaronder horecaondernemers. Soms fysiek, soms digitaal vanwege de coronamaatregelen. Zo heeft zij onlangs een bezoek gebracht aan Hoofddorp aan horeca en detailhandel en spreekt zij deze week weer met een aantal horecaondernemers. Deze problematiek heeft uiteraard onze aandacht. De staatssecretaris blijft daarom over verschillende corona-gerelateerde onderwerpen in gesprek."

Samen tot een oplossing komen

Birgit Oosterhuis, de woordvoerder van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland geeft aan dat ze hoopt dat ondernemers kunnen samenwerken met bijvoorbeeld hun huurbaas. Oosterhuis: "We moeten het samen doen."

Keinemans geeft aan dat dit in zijn situatie geen oplossing is: "We hebben dat natuurlijk wel gevraagd, maar de huurbaas doet niks." Hij benadrukt dat ze recht hebben op de tegemoetkoming en hoopt dan ook dat overheid sneller gaat helpen. Oosterhuis: "Als er eerder ruimte is, gaan we eerder kijken. Het hele team is hard aan het werk." 

Hulpsite

Denk jij aan zelfmoord? Neem contact op met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl. Bellen kan ook, op 0900-0113.

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Zaanstreek-Waterland?

Taalfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]