Ga naar Content

Tata's nieuwste loskraan vanuit Polen onderweg naar IJmuiden: 'Aankomst wordt spektakel'

IJMUIDEN - Hij is inmiddels ruim een week onderweg, en zal er naar verwachting nog een kleine week over doen: Tata's nieuwste loskraan, een bijna twee miljoen kilo wegende stalen kolos, wordt op een immens ponton vanuit Polen naar IJmuiden vervoerd. 

Foto: Trend Project Poland / Bartosz Bartoszewski

Bij aankomst - naar verwachting volgende week dinsdag of woensdag - zal het ponton afmeren in Tata's eigen zeehaven, en kunnen de voorbereidingen beginnen om het gevaarte op de wal te krijgen. Dat gebeurt enkele dagen later, al zal het nog zo'n twee maanden duren eer de kraan daadwerkelijk in gebruik wordt genomen.

"De aankomst wordt echt een spektakel", aldus Tata Steel-woordvoerder Moens. "Echt een spectaculair gezicht als 'ie de hoek om komt." Het ponton met de kraan is vanuit Polen tussen Zweden en Denemarken doorgevaren, en ligt vanwege onrustig weer momenteel stil in de Deense stad Frederikshavn.

Het ponton wordt voortgetrokken door sleepboot Waterman. Zodra het weer het toelaat, zal het ponton in één ruk naar IJmuiden worden gesleept. "Ik wil niet dat ik aan Hans van den Berg moet vertellen dat 'ie op de zeebodem ligt", aldus woordvoerder Moens. 

Drie miljoen kilo per uur

De kraan weegt dus een kleine 2 miljoen kilo, is 62 meter hoog, 108 meter lang en 32 meter breed. Per uur kan er ongeveer drie miljoen kilo aan grondstoffen mee worden gelost. Ter vergelijking: Tata's huidige drie kranen kunnen ieder ongeveer twee miljoen kilo grondstoffen per uur lossen. 

"Ik wil niet dat ik aan Hans van den Berg moet vertellen dat 'ie op de zeebodem ligt"

Tata-woordvoerder Robert Moens

Volgens Tata-directeur Hans van den Berg kan met de nieuwe aanwinst één van Tata's voordelen - het bezit van een eigen zeehaven - nog beter worden benut. "Deze haven is een belangrijk onderdeel van het succes van ons bedrijf in IJmuiden. De loskranen vormen het begin van het proces van staal maken. Door te investeren in deze nieuwe, hightech loskraan zorgen we ervoor dat onze haven over ultramoderne faciliteiten beschikt en klaar is voor de toekomst."

Industrieel slabbetje

De 'hightech' kraan is bovendien een duurzame investering, schrijft het bedrijf. Zo zijn de aandrijvingen geluidsarm en energiezuinig, worden grondstoffen die uit de grijper vallen opgevangen met een industrieel slabbetje - een morsplaat - en zijn er sproeiers, stofschotten en stofdeuren ingebouwd die bij droog weer moeten voorkomen dat er stofwolken onstaan.

Het ponton en de kraan zijn hier en hier te volgen.  

Meer nieuws uit de IJmond?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit de IJmond. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/IJmond

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]

Lees ook