Ga naar Content

Gemengde gevoelens bij omwonenden Schiphol: "Minder nachtvluchten is een begin"

SCHIPHOL - Omwonenden van Schiphol zijn blij dat het aantal nachtvluchten met 20 procent moet dalen, maar het is nog niet voldoende. 

Foto: NH Nieuws

Dat zegt leider van de bewonersdelegatie Matt Poelmans in een reactie op de bekendmaking van minister Van Nieuwenhuizen tegenover NH Nieuws.

Twintig procent minder nachtvluchten is een van de voorwaarden voor het steunpakket dat vanochtend door het kabinet is gepresenteerd. De overheid stelt, vanwege de coronacrisis, 3,4 miljard euro beschikbaar voor KLM. Poelmans ziet deze toezegging vooral als een eerste gebaar in de overlastdiscussie.

Gemengde gevoelens

"Deze voorwaarde zorgt ervoor dat het aantal nachtvluchten zal worden teruggebracht en daar zijn we aan de ene kant tevreden mee. Maar de minister zei op de persconferentie ook dat de hubfunctie van Schiphol in stand blijft en dat is een van de hete hangijzers", vertelt Poelmans.

"De beste vorm van hinderbeperking is het terugbrengen van het aantal vluchten dat niet nodig is. Wij hebben uitgerekend dat van de 500.000 vluchten per jaar Nederland er voldoende heeft aan 400.000, en dan hebben we het dus ook over vluchten die overdag worden uitgevoerd. 

Poelmans geeft aan daarover verder in gesprek te zullen gaan met overheid. : "We vinden het belangrijk dat Schiphol en KLM in stand blijven om ervoor te zorgen dat Nederland bereikbaar blijft. Maar we willen niet meer vluchten dan strikt noodzakelijk.

Naar New York kun je niet anders dan met het vliegtuig, maar er zijn zoveel bestemmingen waar je op een andere manier naartoe kunt. Een nachtsluiting is een onderdeel van een heel pakket van hinderbeperkende maatregelen voor het overleg met Schiphol", besluit Poelmans. 

Milieuorganisaties

Ook milieuorganisaties als Greenpeace, Milieudefensie, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieu Federatie Noord-Holland staan kritisch tegenover het besluit om KLM te steunen: “KLM wordt door de overheid in de lucht gehouden en kan grotendeels op oude voet verder. Zoals meerdere keren per dag naar Brussel vliegen, omwonenden (nog steeds) ‘s nachts wakker houden en stikstof, fijnstof en CO2 uitstoten. Zonder dat er belasting wordt betaald over tickets en kerosine. Het kabinet had de keuze voor groen en eerlijk herstel, maar besluit anders", aldus Greenpeace.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]