Ga naar Content

Kamerlid vindt besluit KLM om weer over conflictgebied te vliegen "onwenselijk"

Tweede Kamerlid Jan Paternotte van D66 vindt het onwenselijk dat KLM besloten heeft om weer boven Irak en Iran te vliegen. De maatschappij maakte vandaag bekend na een uitgebreide risicoanalyse om weer door het luchtruim boven het conflictgebied te willen gaan vliegen.

Jan Paternotte en een KLM-toestel - Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten mogen maatschappijen uit de Verenigde Staten nog steeds niet boven Irak en Iran vliegen. De Europese autoriteiten (EASA) hebben ook geen nieuw besluit genomen over routes boven het conflictgebied. EASA heeft vorige week een aanbeveling doen uitgaan waarin staat dat luchtvaartmaatschappijen boven de 25.000 voet (7,6 kilometer) moeten vliegen. Die aanbeveling geldt tot 16 juli.

Onwenselijk

Jan Paternotte van D66 laat NH Nieuws weten het besluit van KLM 'voorbarig' en 'onwenselijk' te vinden. Paternotte: "KLM heeft vast een goede informatiepositie, maar het feit dat elke luchtvaartmaatschappij een eigen keuze gaat maken of wel of niet weer over Iran en Irak te vliegen vinden wij onwenselijk."

"Wie wél over Irak en Iran vliegt bespaart veel kerosine en overvliegrechten, en geeft dus een prikkel aan de concurrenten om ook maar weer die route te kiezen. Daarom willen wij dat de bevoegdheid een luchtruim weer open te stellen bij een deskundige onafhankelijke autoriteit komt, en niet bij commerciële luchtvaartmaatschappijen", aldus het Kamerlid.

Raketaanvallen

Paternotte heeft samen met partijgenoot Sjoerdsma en het CDA vragen gesteld aan de ministers van Buitenlandse Zaken en Infrastructuur over de beslissingen van KLM. De kamerleden willen weten waarom KLM nog over Irak vloog toen er al raketaanvallen waren geweest op militaire bases in het land. Ze verbazen zich over de keuze van KLM om na het per ongeluk neerhalen van een Boeing 737 van Ukraine International Airlines door Iran, boven het gebied door te vliegen.

Ook vragen ze zich af of KLM de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over vliegen boven conflictgebieden volgt. Volgende week woensdag komen de vragen aan de orde in een Kamerdebat.

Reactie KLM

KLM wilde niet ingaan op de kritiek van Paternotte en verwees NH Nieuws naar hun statement over het besluit.

Statement KLM

Veiligheid heeft de hoogste prioriteit voor KLM. KLM gebruikt een security-managementsysteem om risico’s te analyseren en zo veilige vliegroutes te bepalen. Uit deze analyse blijkt dat er weer over Iran en Irak kan worden gevlogen.

 

Voor deze analyse wordt mede gebruikgemaakt van informatie die wordt gedeeld binnen de Nederlandse expertgroep, waar alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, de inlichtingendiensten, het Ministerie van Defensie, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Ministerie van Buitenlandse Zaken, NCTV en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deel aan nemen.

 

Ook de Britse en Duitse overheid hebben een zogeheten NOTAM uitgevaardigd, waarin staat dat de commerciële luchtvaart weer veilig over Iran en Irak kan vliegen. Overigens heeft de European Union Aviation Safety Agency (EASA) al op 16 januari jl. laten weten dat vliegen boven Iran boven de 25.000 voet veilig is.

Lees ook