Schiphol wil dat de luchtvaart in Nederland in het jaar 2050 klimaatneutraal is. Topman Dick Benschop wil dat onder andere bereiken door de komende jaren vliegtuigen uitsluitend duurzame brandstof te laten tanken, elektrisch taxiën en zelfs elektrisch vliegen. Over tien jaar moet op de luchthaven zelf al helemaal niks meer worden uitstoten.
Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet
Om in 2030 luchthaven Schiphol geheel klimaatneutraal te laten draaien, is de afgelopen jaren al het nodige gedaan. Zo wordt de luchthaven sinds vorig jaar volledig door windenergie voorzien van stroom, liggen er zonnepanelen, wordt er gekoeld en verwarmd door middel van een speciale warmte-koudeopslag en rijden de bussen op het platform op stroom.
Vanaf volgend jaar maart gaat Schiphol in samenwerking met KLM en Easyjet aan de slag om te verzinnen hoe vliegtuigen elektrisch van de gate naar de startbaan kunnen worden gebracht, en andersom. Een mogelijkheid is om vliegtuigen te voorzien van elektromotoren in het landingsgestel, maar het is realistischer om te werken aan voertuigen die de toestellen op elektriciteit van en naar de start- en landingsbanen brengen.
Verplichte duurzaam tanken
Een stap die wellicht al het komende decennium haalbaar is, is om de luchtvaartmaatschappijen op Schiphol verplicht duurzame kerosine te laten tanken. "Dat betekent weg van de fossiele kerosine" zegt topman Dick Benschop tegen NH Nieuws, "net als we dat met elektriciteit en met verwarming doen, dus ook voor de luchtvaart." Schiphol en KLM hebben gezamenlijk al geïnvesteerd in een fabriek voor duurzame biobrandstof.
Topman Dick Benschop legt uit hoe de luchtvaart in Nederland in 2050 klimaatneutraal kan zijn (tekst gaat verder onder de video)
Topman Dick Benschop van Schiphol over de klimaatneutrale luchtvaart in 2050 - NH Nieuws/Doron Sajet
Volgens Benschop kunnen veel korte afstandsvluchten worden vervangen door treinen. Omdat mogelijk te maken moet er op het huidige station van Schiphol wel ruimte worden gemaakt voor internationale treinen. Benschop benadrukt dat die ruimte er kan komen als de Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp, want onder de luchthaven is geen plaats meer voor nieuwe perrons.
Protestival van Greenpeace
De plannen om in 2050 een klimaatneutrale luchtvaartsector in Nederland te realiseren, heeft Benschop ook al aan Greenpeace gepresenteerd. Maar voor de milieuorganisatie gaan de ambities van Schiphol niet ver genoeg. Voor Greenpeace is een krimp van de luchtvaart een harde eis en mag Lelystad Airport niet voor vakantievluchten worden geopend. Greenpeace blijft dan ook bij haar plannen om volgende week een 'Protestival' te houden op Schiphol om zo van Benschop een klimaatplan te eisen die voldoet aan de verwachtingen van de organisatie.
Confrontatie
Het 'Protestival' is een 24-uurs actie en zal deels op Schiphol Plaza plaatsvinden. Van de burgemeester van Haarlemmermeer heeft Greenpeace geen toestemming om die acties binnen te houden, maar de organisatoren lappen het verbod aan hun laars en zetten hun plannen door. Inmiddels hebben vier- tot vijfhonderd activisten een training van Greenpeace gehad om zich voor te bereiden op een confrontatie met de Koninklijke Marechaussee. Greenpeace benadrukt dat zij op een vreedzame manier willen actievoeren.
💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!