Ga naar Content

Forse toename integriteitsmeldingen Huizen: "Inzet vertrouwenspersoon succesvol"

Een forse toename van integriteitsmeldingen in Huizen. Waren het in 2015 nog vijf, in 2018 waren het er 21. Volgens de gemeente heeft niet allemaal geleid tot verdere onderzoeken. "En daarmee blijkt de inzet van onze vertrouwenspersoon zeer effectief en succesvol."

Meerdere van de in totaal 41 meldingen gaan over oud-burgemeester Fons Hertog. Hij werd door medewerkers beschuldigd van ongewenst gedrag via social media-berichten en stapte uiteindelijk op. Ondanks dat er strafrechtelijk onderzoek kwam, werd hij uiteindelijk niet vervolgd. Ook werd vorig jaar nog een topambtenaar ontslagen

'Integriteitsvraagstukken komen overal voor, Huizen is geen uitzondering'
Volgens een gemeentewoordvoerder heeft het niets te maken met de bedrijfscultuur, maar is het puur toeval. "Vraagstukken op het gebied van integriteit komen in alle organisaties voor. Huizen vormt daarop geen uitzondering. Belangrijk is hoe we als organisatie daarmee omgaan. We gaan adequaat om met meldingen, getuige de afhandeling van incidenten. Het vraagt moed om misstanden te melden. Dat verklaart mede dat het lang heeft geduurd voordat er is gemeld."

Lees ook: Aantal integriteitsmeldingen bij overheden neemt toe: tientallen medewerkers gedwongen vertrokken

Ook zegt de gemeente dat er de afgelopen jaren veel gedaan is op het gebied van integriteit. "De toegenomen aandacht voor integriteit van de laatste jaren en onze activiteiten als het gaat om bewustwording en bespreekbaarheid, hebben er aan bijgedragen dat er uiteindelijk gemeld is. We zijn scherp op integriteit. En verwijtbaar handelen tolereren we niet. Integriteit staat bij ons hoog in het vaandel."

Sinds 2010 voert de gemeente een actief integriteitsbeleid. "We kennen de regeling 'melden vermoeden misstand' (Klokkenluidersregeling) , en de llachtenregeling 'ongewenst gedrag'. Daarnaast is er een aantal wettelijke en algemene regelingen en gedragscodes. Voor inwoners is er de klachtenregeling, waarbij inwoners zowel online als op papier hun klacht kunnen indienen. De klachten komen binnen bij onze klachtencoördinator, die er op toeziet dat de klacht correct wordt afgehandeld."

Veranderingen doorgevoerd
Volgens de gemeente blijkt uit een recente analyse dat het meldklimaat veilig is. Wel zijn er naar aanleiding van de verschillende meldingen veranderingen doorgevoerd. "Onder andere is het meld- en bespreekklimaat onderzocht en zijn er maatregelen in gang gezet om dat nog verder te verbeteren. Er is bijvoorbeeld een intern team samengesteld dat door de hele organisatie heen steekproefsgewijs de inkoop controleert. Dit team bestaat uit drie medewerkers en rapporteert rechtstreeks aan de directie."

Foto: Google Streetview