Ga naar Content
IJmond

Provincieplannen voor de IJmond: spitspont Velsen behouden en snelfietsroutes aanleggen

12 juni 2019, 12.30 uur · Aangepast 12 juni 2019, 16.42 uur
Door: · Foto: Verkeersinfo Kennemerland

De provincie heeft vanmiddag het coalitieakkoord gepresenteerd. De belangrijkste plannen voor de komende vier jaar zijn bekend, maar wat betekent dat concreet voor de IJmond? NH Nieuws zet 't op een rijtje.

- Waterstof kan een duurzame energieoplossing zijn. De havens in het Noordzeekanaalgebied kunnen zich ontwikkelen tot energiehavens. 

- De spitspont bij Velsen is belangrijk voor het regionale fietsnetwerk en moet behouden blijven. 

- De verbindingsweg A8/A9 moet verdiept of in een tunnel worden aangelegd, om het landschap te sparen. Het behoud van de Werelderfgoedstatus van de Stelling van Amsterdam is daarin leidend.

Allereerst valt op dat de provincie veel potentie ziet in waterstof als duurzame energieoplossing. Zowel voor personen- als vrachtvervoer, zo staat in het coalitieakkoord. "De havens in het Noordzeekanaalgebied en Den Helder kunnen zich ontwikkelen tot energiehavens voor het onderhoud van de windparken op zee en de productie en opslag van waterstof."

Spitspont Velsen
Om Noord-Holland bereikbaar te houden is een belangrijke rol weggelegd voor fietsers. Steeds meer mensen pakken de tweewieler als alternatief voor de auto en om al die fietsers te faciliteren, zijn meer snelfietsroutes nodig. In de regio Haarlem-IJmond, maar ook in Gooi- en Vechtstreek en de regio Alkmaar, wordt geïnvesteerd in zulke nieuwe routes. 

Het college ziet de spitspont bij Velsen als 'een belangrijk onderdeel van het regionaal fietsnetwerk'. Daarom moet die verbinding behouden blijven, zo valt in het akkoord te lezen. "We spannen ons, in overleg met het Gemeentelijk Vervoersbedrijf, de regio en Rijkswaterstaat, in om dit te bewerkstellingen."

Verbinding A8-A9
Over de veelbesproken verbinding A8-A9 wordt opgemerkt dat dat de huidige voorkeursvariant verder wordt onderzocht. "Om het landschap te sparen zal gekeken worden of het mogelijk is de weg verdiept of in een tunnel aan te leggen." [...] "Om op korte termijn iets te doen aan de grote overlast voor de omwonenden van de N203 bij Krommenie investeren we in de leefbaarheid, bijvoorbeeld in maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren", wordt daar nog aan toegevoegd.

Bij de definitieve keuze voor een verbinding is het behoud van de Werelderfgoedstatus van de Stelling van Amsterdam leidend.

Tata Steel
In het akkoord staat vreemd genoeg niets over Tata Steel. Over het staalbedrijf is veel te doen, vooral vanwege de grafietoverlast in Wijk aan Zee. Adnen Tekin, gedeputeerde namens de PvdA, legt uit waarom.

Adnan Tekin over Tata Steel in het collegeakkoord - NH Nieuws

Het akkoord is het resultaat van ruim zes weken onderhandelen onder leiding van formateur en Tweede Kamerlid Laura Bromet. Zita Pels (GroenLinks), Cees Loggen (VVD), Ilse Zaal (D66) en Adnan Tekin (PvdA) bereikten overeenstemming over de speerpunten van de provincie voor de komende vier jaar. 

Benieuwd naar de plannen voor de provincie? Bekijk ze hier.