Ga naar Content
Schiphol

Passagiers staan doodsangsten uit bij KLM-vlucht Nairobi: "Vlammen in de motor"

28 november 2018, 16.51 uur · Aangepast 29 november 2018, 16.26 uur
Door: · Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

Volgens passagiers van het KLM-toestel dat vorige week strandde in Nairobi ging het er bij het opstijgen erg heftig aan toe. Getuigen zeggen dat de motor van het vliegtuig in brand vloog en dat er sprake was van paniek in de cabine.

KLM liet eerder weten dat de Boeing 747-400 kampte met een technisch mankement in een van de vier motoren. Het toestel moest kort na vertrek richting Schiphol terugkeren naar de luchthaven in de Keniaanse hoofdstad. 

Passagiers hadden het idee dat er veel meer aan de hand was dan een 'technisch mankement'. Het vliegtuig was voor de start al een kwarier vertraagd. "De gezagvoerder meldde voor het opstijgen: er is een generator kapot, maar we kunnen makkelijk op drie generatoren naar Amsterdam."

Na zo'n 20 minuten ging er nog meer stuk. "We hoorden een dikke knal en toen ging het toestel zo heftig op en neer dat we dachten dat we gingen neerstorten", zegt een getuige tegen NH Nieuws.

Lees ook: KLM-Boeing 747 'City of Nairobi' dagenlang gestrand in Kenia

Meerdere passagiers zouden vanuit hun raam vuur in een motor hebben gezien. "Het personeel trok wit weg." Ook zou de piloot in een gesprek met de steward hebben gezegd dat er sprake was van 'vlammen in de motor'.

Kerosine geloosd
Uiteindelijk werd kerosine geloosd. Het vliegtuig keerde vervolgens terug naar de luchthaven. Het mankement was van zo'n omvang dat er onderdelen en technisch personeel naar Kenia moesten worden gestuurd.

Vorige maand ging het ook al een keer mis met het toestel. Een van de motoren raakte zwaar beschadigd toen het toestel botste tegen een voertuig op Schiphol. 

(Artikel gaat verder onder de video)

Boeing 747 van KLM botst tegen voertuig op Schiphol - NH Nieuws

Lees ook: Boeing 747 van KLM botst tegen voertuig op Schiphol

De passagiers vinden dat de piloot hen onnodig in levensgevaar heeft gebracht. "We zijn met een toestel de lucht in gegaan waarvan duidelijk had moeten zijn dat het niet veilig was." Verder vinden ze dat het probleem door KLM wordt "gebagatelliseerd", omdat er slechts wordt gesproken van 'een technisch mankement'.

'Aan lot overgelaten'
De luchtvaartmaatschappij zou passagiers na het incident ook aan hun lot hebben overgelaten. Zo zouden ze uren hebben moeten wachten op een plek in een hotel. "Het is een nare, traumatische ervaring. Dat overleef je wel, maar de behandeling is bij de wilde spinnen af. We hebben niemand kunnen bereiken van KLM."

Het toestel is zondag na een vertraging van vier dagen leeg teruggevlogen naar Schiphol. De passagiers waren omgeboekt naar andere vluchten.

Reactie KLM
Een woordvoerder van KLM reageert: "Wij betreuren de ervaring van de passagiers. Ik kan met zekerheid zeggen dat hun veiligheid niet in het geding is geweest. Het vliegtuig is, na het kapotgaan van één van de vier motoren, uneventfull geland. Dat wil zeggen: zonder problemen." 

Verder laat een woordvoerder weten dat KLM "Met alle macht hebben de nog aanwezige mensen op de luchthaven hun uiterste best gedaan om in deze moeilijke omstandigheden de teruggekeerde passagiers om te boeken en hotelovernachtingen te regelen". De passagiers hebben ter compensatie 600 euro cash of 800 euro aan KLM-tegoed gekregen voor het ongemak en extra gemaakte kosten. Ook zijn alle passagiers persoonlijk gecontacteerd. 

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!