Ga naar Content

Voortdurende zoektocht naar het beste staal bij Tata Steel

Het staal van een kleine Renault van nu is aanzienlijk sterker dan dat van de roemruchte Volvo 740 uit de jaren '80 van de vorige eeuw. De ontwikkeling van nieuw en sterker staal bij Tata Steel staat niet stil, want zonder innovatie heeft het 100-jarige staalbedrijf in IJmuiden geen toekomst.

Ons nationale Dafje bestond uit hooguit twee soorten staal en bij een frontale botsing had je als inzittende weinig kans. Tegenwoordig wordt voor ieder auto-onderdeel een aparte staalsoort gebruikt. Al deze speciale soorten worden gemaakt door Tata Steel, bij de afdeling Research & Development.

Lees ook: Hisarna: de hoogoven van de toekomst

Nico Langerak is hoofd van de ontwikkelafdeling in IJmuiden. Daar staat een kleine autofabriek waar onderzoekers nieuw staal testen. Moderne auto's bestaan uit wel honderd verschillende soorten. "Alle soorten hebben hun eigen sterkte en vervormbaarheid, die zijn geoptimaliseerd voor het specifieke onderdeel in de auto", legt hij uit.

Nieuwe modellen
Tata Steel adviseert autobouwers bij het gebruik van de verschillende staalsoorten. Nieuwe automodellen komen vaak eerst naar IJmuiden voordat ze daadwerkelijk in productie worden genomen. Door toepassing van speciale staalsoorten kunnen deskundigen van het staalbedrijf auto's vele kilo's lichter maken. 

Lees ook: Koninklijke start eeuwfeest Hoogovens Nog 100 jaar erbij

De ontwikkeling van speciale soorten staal is van levensbelang voor Tata Steel IJmuiden. Hiermee kan het bedrijf zich onderscheiden van bijvoorbeeld Chinese bedrijven die bulkstaal tegen lage prijzen aanbieden. Volgens Nico Langerak blijft staal de belangrijkste grondstof voor de auto-industrie. "Staal is nog steeds goedkoper dan speciale kunststoffen en er is minder CO2 uitstoot dan bij bijvoorbeeld carbon", besluit Langerak.

Foto: marc ruyg