Ga naar Content
Noord-Holland

Geld terug door storing op Schiphol? Check het hier!

30 april 2018, 16.14 uur · Aangepast 3 mei 2018, 10.16 uur
Door: · Foto: ANP / Olaf Kraak

SCHIPHOL Weinig passagiers zullen recht hebben op compensatie voor hun vertraagde of geannuleerde vlucht door de stroomstoring op Schiphol van gisteren. Toch zijn er mogelijkheden om je schade te verhalen. Benieuwd of er voor jou een schadevergoeding in zit? Check het hier!

Voor het eerst in de geschiedenis ging luchthaven Schiphol gisterochtend een uur lang op slot als gevolg van stroomstoring in Amsterdam-Zuidoost. Die storing leidde tot het stilvallen van het inchecksysteem op de luchthaven. Er kon niet ingecheckt worden, vluchten werden geannuleerd, de vertrekhallen waren overvol en veel passagiers misten hun vlucht. 

Heb ik recht op compensatie?
De kans dát je een schadevergoeding krijgt, is niet zo groot. Dat blijkt uit een rondgang langs verschillende claimbureaus. Er is alléén sprake van een mogelijke compensatie door de luchtvaartmaatschappij wanneer er geen sprake is van overmacht of wanneer de situatie niet wordt gezien als 'buitengewoon'. 

Lees ook: 'Zo'n 6.000 op Schiphol gestrande reizigers vandaag naar bestemming'

Claimbureau ReisRecht geeft bijvoorbeeld aan dat er tijdens het moment van de stroomstoring, tussen 00.45 uur en 10.00 uur, er sprake is van overmacht. Als jouw vlucht op dat moment had moeten vertrekken, heb je dus geen recht op compensatie. 

EU Claim hanteert een ruimere marge: bij alle vluchten vóór 12.00 uur 's middags is er sprake van overmacht, en ook enkele vluchten in middag worden gezien als 'buitengewoon'. In die gevallen is er dus geen sprake van compensatie. Máár: een luchtvaartmaatschappij is wél verplicht om er alles aan te doen om voor jou een andere vlucht te regelen én om zo goed mogelijk voor je te zorgen. 

Wanneer wél een compensatie?
Wanneer je vlucht na die tijd zou moeten vertrekken en je meer dan drie tot vijf uur vertraging hebt opgelopen, maak je kans op compensatie. Dan heb je recht op een bedrag tussen de 250 en 600 euro, afhankelijk van de afstand van je vlucht.

Kan ik geld krijgen van Tennet of Schiphol? 
Tennet, de beheerder van het hoogspanningsnet waar de storing ontstond, is verantwoordelijk voor het mankement, maar het is niet waarschijnlijk dat je gecompenseerd wordt door de energieleverancier. Aangezien de reiziger een 'contract' heeft met de maatschappij, in de vorm van een ticket, en niet met de energieleverancier. Als huishouden is de kans groter dan je een vergoeding krijgt. Huishoudens die langer dan vier uur zonder stroom of gas hebben gezeten, krijgen automatisch een compensatie voor het ongemak. Luchthaven Schiphol laat daarom ook weten dat passagiers bij hun luchtvaartmaatschappij moeten zijn voor eventuele compensatie. 

Lees ook: Chaos op Schiphol na stroomstoring: vertrekhallen overvol, vluchten omgeleid

Check je reisverzekering!
Als de vervoerder je ticket niet compenseert, kun je het nog bij je reisverzekering proberen. Afhankelijk van je gekozen dekking, betalen sommige verzekeraars een deel van de kosten. Op de website van je verzekeraar vind je hierover meer informatie. Het checken waard!