Ga naar Content
Noord-Holland

Rapport veiligheid Schiphol: de vijf belangrijkste vragen en antwoorden

6 april 2017, 14.10 uur · Aangepast 6 april 2017, 18.03 uur
Door: · Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

SCHIPHOL In een 215 pagina's tellend rapport zet de Onderzoeksraad voor Veiligheid uiteen hoe het ervoor staat met de veiligheid van het vliegverkeer op en rond Schiphol. Klaas-Jan van Woerkom van onze mediapartner Luchtvaartnieuws.nl beantwoordt de vijf belangrijkste vragen.

1. Waarom is er een onderzoek ingesteld?
Vorig jaar al kondigde de OVV aan een groot onderzoek te starten naar de veiligheid van het vliegverkeer op en rond Schiphol. Sinds 2014 nam het aantal incidenten toe. De Onderzoeksraad vroeg zich af of er iets structureel mis was met de luchthaven.

Lees ook: Meerdere bijna-botsingen op Schiphol: groot onderzoek gestart

"Als Schiphol wil groeien, kan dat dan of neemt het aantal incidenten dan dan toe? Hoewel de incidenten al bekend waren, gaat het om zeer ernstige incidenten. Die kunnen vaker voorkomen als daar geen duidelijk plan voor komt", aldus Van Woerkom.

2. Wat zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport?
"Schiphol is een complexe luchthaven als het gaat om de lay-out en de infrastructuur. Er zijn zoveel factoren om rekening mee te houden", legt Van Woerkom uit. "Als Schiphol wil groeien, moeten er maatregelen worden genomen om de veiligheid te garanderen."

Lees ook: Onderzoeksraad: Schiphol moet veiliger om verder te groeien

Daarnaast concludeert het rapport dat het onduidelijkheid is over de verantwoordelijkheid. “Er moet een duidelijke eindverantwoordelijke komen en dat zou het ministerie moeten zijn."

3. Wat zijn de grootste risico's?
De ligging van de start en landingsbanen die elkaar in het verlengde kruisen, vergroten de kans op ongevallen. "Als er meer toestellen in en uitvliegen, is er een grotere kans op incidenten. Vergelijk het met auto's. Als er meer auto’s op de weg zijn, gebeuren er vaker ongelukken."

Lees ook: Hier ging het bijna mis op Schiphol: drie voorbeelden

Ook de werkdruk in de verkeerstoren neemt risico’s met zich mee, aldus Van Woerkom. "Ze maken al gebruik van een systeem dat ze waarschuwt als een vliegtuig een doorstart maakt. Maar het blijft menselijk handelen. De toren zit al helemaal vol, dus meer mensen erbij is geen op in de huidige situatie geen oplossing."

4. Moeten we ons zorgen maken?
"Niet per se. In het rapport benadrukt de Onderzoeksraad ook dat Schiphol niet onveilig is. Maar er moet wel een structurele oplossing komen. Je kan ook beter eerst een zebrapad aanleggen voordat er een ongeluk gebeurt."

5. Wat gaat er nu gebeuren?
Het gaat om een advies van de Onderzoeksraad. Eigenlijk was het meeste al bekend bij de verschillende partijen. Er gaat nu vooral overleg worden gevoerd. Het is rapport is eigenlijk vooral een wake-upcall.