Ga naar Content

Vouchers en cadeaubonnen als crimineel verdienmodel: winkeliers slaan alarm

Politie, het Openbaar Ministerie en winkeliers zien het steeds vaker gebeuren: mensen kopen met buitgemaakte pinpassen voor honderden euro's aan cadeaubonnen en vouchers. Platform Veilig Ondernemen doet daarom een dringende oproep. "Als eigenaar van een speelgoedwinkel of tabakszaak moeten dan alle alarmbellen afgaan."

"'Bankmedewerkers' shoppen voor ruim 10.000 euro aan speelgoedcadeaus en VVV-bonnen" en "‘bankmedewerker’ shopt met buitgemaakte pinpas voor 1.200 euro aan cadeaukaarten." In Bureau NH worden geregeld mensen in beeld gebracht die met buitgemaakte passen cadeaukaarten bestellen.

Hun methode is inmiddels duidelijk: ze maken de bankpassen bij hun slachtoffers buit door middel van babbeltrucs en trekken daar vervolgens voor honderden, soms wel duizenden, euro's aan cadeaubonnen mee uit de muur.

'Niet normaal pingedrag'

Het OM ziet dit ook gebeuren. "We krijgen dit soort zaken inderdaad op ons bordje", vertelt Maud Duin van het OM in bovenstaande video. "Als iemand in een winkel heel veel cadeaubonnen aanschaft, kan dat - in combinatie met andere factoren - duiden op niet normaal pingedrag."

"Belangrijk is daarom", vervolgt Duin, "dat je in winkels - als klant of winkelier - goed oplet en een beroep doet op je niet pluis-gevoel. 

"Speelgoedzaken, tijdschriftenwinkels: juist bij winkels die niet logisch zijn, wordt geshopt"

Ellen Kleverlaan, Platform Veilig Ondernemen

Juist die laatste groep probeert het Platform Veilig Ondernemen aan te sporen. Die organisatie probeert ondernemers in Noord-Holland met voorlichtingen en workshops te ondersteunen in de strijd tegen criminaliteit. Ellen Kleverlaan: "We zien op dit moment dat met onrechtmatig verkregen creditcards en pinpassen voor ontzettend grote bedragen aan cadeaubonnen worden aangeschaft. Juist bij winkels die niet logisch zijn, zoals speelgoedzaken en tijdschriftenwinkels."

"Winkeliers kunnen ervoor zorgen dat niet met babbeltruc verkregen pasjes kan worden geshopt". De vraag is: hoe dan? "Als iemand met een hoody op zijn hoofd tien bonnen van 250 euro per stuk bestelt, moeten alle alarmbellen afgaan. Ook iemand die een pincode niet uit zijn hoofd weet en met meerdere pasjes rommelt en wilt afrekenen, kan duiden op crimineel gedrag."

'Groet je klant'

De gouden tip voor winkeliers? Kleverlaan: "Groet je klant bij binnenkomst altijd. Iemand die slecht in de zin heeft, zal dan minder snel overgaan tot actie."

Deze explainer is gemaakt na vraag om uitleg in onze mailbak. Ook een vraag aan de redactie van Bureau NH?

Mail ons: [email protected]

Uitzending Bureau NH

Iedere woensdag om 17.10u op TV.