Ga naar Content
Noord-Holland

ProRail wil onbewaakte overwegen sneller weg: te gevaarlijk

30 november 2017, 11.00 uur · Aangepast 30 november 2017, 11.32 uur
Door: · Foto: HFV

NOORD-HOLLAND Als het aan ProRail ligt, is de onbewaakte spoorwegovergang vanaf 2021 verleden tijd. Het is volgens de spoorbeheerder gewoonweg te gevaarlijk en onverantwoord om die overwegen nog langer in functie te laten.

Eerder al werd vanuit de overheid 25 miljoen euro extra uitgetrokken om in een tienjarenplan te werken aan het opheffen van de onveilige overwegen. Dat proces wordt, als het aan ProRail ligt, drastisch versneld. Volgens de spoorbeheerder is het dan wel van belang dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincies, gemeenten en ProRail goed gaan samenwerken.

Lees ook: Ongeluk bij onbewaakte overgang voer voor discussie: "Er moet echt een oplossing komen"

In 2016 vonden er 26 ongelukken plaats waarbij meerdere gewonden vielen en in totaal vier mensen omkwamen. Twee van die ongevallen gebeurden op onbewaakte overwegen. Er zo'n 100 NABO's, Niet Actief Bewaakte Overwegen, in Nederland. Tegenover 1800 publieke, veelal wel beveiligde, spoorwegovergangen in totaal.

Bij ons in de provincie zijn 12 onbewaakte spoorwegovergangen. Op één van die overgangen, in Heiloo, ging het deze zomer nog vreselijk mis toen een trein op een bestelbusje knalde. Drie mensen raakten bij dat ongeval gewond.