Ga naar Content

Pont Westeinde per direct uit de avondvaart na klachten: "Dat lawaai houd ik niet vol"

Het is voorlopig gedaan met de avondvaarten van pont Westeinde tussen Breezand en Julianadorp. De rechtbank heeft dat besloten na klachten van omwonenden. Een maand geleden startte de provincie Noord-Holland een proef met overtochten tot 23.00 uur. Die proef is slecht onderbouwd, vindt de rechter. Wat nu?

De veerpont bij Breezand tot laat in de avond nog in dienst - Foto: NH Media / Jurgen van den Bos

Voor Tineke van Zeijl uit Breezand is de maat meer dan vol. Sinds 2018 ervaart zij als omwonende van de De Pont Westeinde, die zorgt voor een oversteek tussen Anna Paulowna en Julianadorp, veel overlast. "De veerpont overschrijdt de geluidsnormen", stelt Tineke dan ook, "En dat is niet alleen 's avonds, maar ook overdag."

Van Zeijl woont sinds 2017 op het randje van Breezand en kijkt met haar huis uit op de veerpont. De geluidsbelasting is volgens haar met de jaren steeds meer toegenomen. "In eerste instantie zat er een dieselmotor in die heel veel herrie produceerde. Die hebben ze vervangen voor een elektromotor. Die motor was in eerste instantie rustiger, maar door de slijtage niet meer. We hebben voortdurend geluidsoverlast op een manier die heel onaangenaam is."

Domper

"Begrijpelijk dat er voor en- tegenstanders zijn, maar een ontzettende domper", zegt Lizeth de Graaf uit Julianadorp. Zij is juist voorstander van de avondvaarten, vooral voor fietsers en zet zich hier al jaren voor in. "Het is een grote teleurstelling, want er is veel gebruik gemaakt van de avondvaarten", stelt Lizeth de Graaf dan ook. 

Maar buurtbewoner Tineke merkt juist dat er door fietsers juist heel weinig gebruik gemaakt wordt van de avondvaarten. Ook is het volgens haar niet nodig om te moeten omfietsen als de veerpont niet meer vaart. "Omdat het vanaf het centrum Breezand naar Julianadorp via de Kooybrug én via de Veerpont kan, en het verschil tussen die twee routes slechts één kilometer fietsen is. Maar het is afhankelijk van waar vandaan je vertrekt, en wat je bestemming is of je wel of niet moet omfietsen."

Niet genoeg maatregelen

Er is te weinig rekening gehouden met geluidsoverlast vindt de rechtbank. Dat vindt ook Tineke, die bij de pont woont. "De provincie zegt maatregelen te hebben genomen, maar dat is niet genoeg. Als mensen op en van de veerpont rijden dan heb je iedere keer het geluid van de klep op de oever. De provincie heeft recent een geluidsonderzoek gedaan van een half uurtje. Dat was op een donderdagavond en er drie fietsen overstaken."

Tekst gaat door onder de foto 

Foto: NH / Jurgen van den Bos

Tineke: "Wij worden iedere ochtend gewekt door de veerpont om 6.30 uur, als de eerste afvaart is. Als de eerste auto de pont oprijdt dan zijn wij wakker. De veerpont zelf maakt al 85 decibel geluid. Als wij hier in de tuin zitten dan kan dat hooguit een half uur of uur, want langer houd ik het niet uit. Wij gaan eigenlijk al van een compromis uit. We willen dat er in de avond niet meer gevaren wordt."

Rust

Omdat de proef, die aanvankelijk een jaar zou duren, niet duidelijk omschreven is en de geluidsbelasting te hoog is, heeft de rechtbank besloten het 's avonds varen nu voor zes weken te schorsen. In die periode moet de provincie met een plan van aanpak komen. "De komende zes weken hebben wij in ieder geval rust", verzucht Van Zeijl.

Lees ook