Ga naar Content

Verbod op vrachtwagens A7 zorgt voor frustratie bij transportbedrijven: "Het is een drama"

Transportbedrijven zijn gefrustreerd over het verbod van vrachtwagens op de A7, dat vanaf maandag ingaat. Chauffeurs moeten nu via andere wegen op hun bestemming komen en dat kost volgens de bedrijven extra tijd en geld. 

Dronefoto van de brug over de A7 - Foto: ANP

Gerard Bakker van Bakker Internationaal Koeltransport uit Bovenkarspel vindt het 'schandalig' dat de vrachtwagens van zijn bedrijf niet meer over de A7 heen kunnen rijden. "Wij rijden met 20 tot 25 wagens per week over de weg voor internationaal transport", vertelt hij. Voor het bedrijf zit er niets anders op dan omrijden. "Dat slibt straks helemaal dicht. En bij ons is tijd ook geld."

Bakker vindt het onbegrijpelijk dat deze maatregel vandaag pas wordt aangekondigd. "Ze moeten gewoon strenger controleren en handhaven. Als je een flinke boete krijgt, dan leer je het echt wel af", zegt hij. 

"Het is een drama", beaamt ook Kees Kok, van Kok Transport Beemster uit Zuidoost Beemster. "We zitten met ons bedrijf op één kilometer van de wegwerkzaamheden. En nu moeten we helemaal omrijden via Broek in Waterland of Marken-Binnen." Het werkgebied van de Kok zit voornamelijk in de regio Amsterdam, het bedrijf rijdt dagelijks met vier vrachtwagens over de A7 heen. "Wij hebben ons altijd netjes aan de regels gehouden."

Puzzelen aan de voorkant

“Een bittere pil”, reageert Pieter Jan Stadt op het verbod. “We hadden gehoopt dat het vijf dragelijke maanden zouden worden.” Hij is operationeel directeur bij Van Straalen de Vries uit Zwaagdijk, een groot transportbedrijf dat veelvuldig gebruik maakt van de A7. Een onmisbare route, benadrukt Stadt. 

Volgens hem zullen de omrijdroutes als de A9 nu ook overbelast raken. “Het wordt puzzelen aan de voorkant, de komende dagen weten we hoe we ervoor staan. Verbod of niet: vanaf maandag moeten wij onze orders gewoon weer kunnen uitvoeren.” 

Hij had gehoopt dat Rijkswaterstaat zou wachten op het schrikeffect door de hoge boetes en handhaving van de politie. 

"Dit komt ons helemaal niet goed uit, we hebben het hartstikke druk"

Jan de Jong, Alpha Tours

Voor Peter Koomen Transport uit Hoorn zijn de gevolgen van een verbod nog te overzien. Hij rijdt wekelijks maar één of twee keer met zijn vrachtwagen over de A7. Toch vindt hij het zonde dat dit nu niet meer kan. "Dan moeten we vanaf maandag gaan omrijden en dat kost veel tijd en kilometers. En dat zal lokaal voor veel meer verkeer gaan zorgen", verwacht hij. 

Ook geen bussen en touringcars 

Niet alleen de transportsector is de dupe door het verbod, ook bussen of touringcars worden vanaf maandag uitgesloten van de A7. Een hard gelag, zegt Jan de Jong van Alpha Tours uit Hem, omdat het hoogseizoen net is begonnen. “Dit komt ons helemaal niet goed uit, we hebben het hartstikke druk", klinkt het verontwaardigd.  

Het programma zit tjokvol: de Keukenhof, Zaanse Schans, schoolreisjes naar Walibi en de meivakantie. “Dit besluit gooit de planning overhoop. Onze chauffeurs, maar ook bijvoorbeeld de toeristen, moeten nu eerder weg van huis. Daarbij is het omrijden niet opgenomen in de offertes. De extra uren die nu gemaakt moeten worden, kost ons veel meer geld."  

Hij heeft dan ook een oproep: “Een volle touringcar weegt rond de 20 ton, en een lege tussen de 12 tot 18. Waarom worden wij nu gestraft, terwijl wij er niks mee te maken hebben? Heroverweeg het verbod.” 

Goeden lijden onder de slechten

Voorzitter van de West-Friese bedrijvengroep Hans-Peter Baars vindt de maatregel wel begrijpelijk. "Ik snap het, het is wel jammer dat de goeden nu onder de onder slechten moeten lijden." 

Hij heeft zelf gezien hoe een te zware vrachtwagen langs de werkzaamheden denderde en heeft er begrip voor dat er niet gewerkt kan worden wanneer er zware vrachtwagens over de brug blijven rijden. “Ik heb de indruk dat het vooral chauffeurs van buiten de regio zijn, die met te zware vrachtwagen langs de werkzaamheden rijden en niet op de hoogte zijn van de gewichtsbeperking.”

Voor de ondernemersvereniging is het vooral belangrijk dat de werkzaamheden klaar zijn op 1 september. Dat deze maatregelen nu genomen worden is ‘erg jammer’, maar als het nodig is om de deadline te halen dan moet dat maar, aldus Baars.

Lees ook

Tip ons!

💬 Stuur een Whatsapp-bericht met een tip, foto of video naar 06-30093003 (handig om op te slaan in je telefoon)!

📧 Contacteer de redactie of journalisten bij jou in de buurt via ons tipformulier.

whatsapp Wil je ons nieuws via WhatsApp ontvangen? Abonneer je hier.

Op de hoogte blijven?

🔔 Blijf op de hoogte van nieuws uit jouw regio, download de gratis NH Nieuws-app via de App Store of de Google Play Store.