Ga naar Content

Onderwaterdam Noordzeekanaal stap dichterbij, reusachtige pijlers klaar voor plaatsing

Nu staan de 27 meter hoge pijlers van de Zoutdam in het  Noordzeekanaal nog als twee reusachtige landmarks naast het IJmuidense Binnenspuikanaal. Volgende week worden ze, ieder drie miljoen kilo zwaar, met de speciale drijvende kraan Gulliver op hun plaats in het kanaal gezet. Ze verdwijnen dan zo goed als helemaal onder water en gaan het hart vormen van de dam die ervoor moet zorgen dat het Noordzeekanaal niet te zout wordt.

Pijlers Zoutdam IJmuiden op hun plaats gehesen: "Wereldwijd uniek" - NH Nieuws

Het hijswerk begint op woensdagmorgen 3 april in alle vroegte en gaat naar verwachting veertig uur duren. De operatie is uniek in de wereld, zegt Jan Rienstra van Rijkswaterstaat. De werkzaamheden zijn van minuut tot minuut te volgen via de webcams van Rijkswaterstaat.

Selectieve onttrekking

De Zoutdam, die begin 2025 helemaal klaar is, gaat ervoor zorgen dat het zoutgehalte van het Noordzeekanaal niet te hoog wordt. De reusachtige nieuwe zeesluis zorgt ervoor dat er bij iedere schutbeurt tienduizend ton zout in het kanaal terechtkomt. Om te voorkomen dat het kanaal te zout wordt, zijn maatregelen noodzakelijk. Een te zout Noordzeekanaal levert problemen op voor de landbouw.

De nieuw te bouwen dam maakt gebruik van het natuurkundige gegeven dat zout water zwaarder is dan zoet water. De dam in het spuikanaal houdt het zoete water tegen, maar maakt het mogelijk om via een gleuf vlak boven de bodem van het spuikanaal het zwaardere zoute water terug te pompen naar zee.

In onderstaande video die NH eerder maakte, wordt uitgelegd hoe dat precies werkt. 

Schema selectieve onttrekking; bron Rijkswaterstaat - NH Nieuws

Lees ook

Tips?

Stuur ons jouw tips op [email protected]