Ga naar Content

Rechtbank: KLM misleidde consumenten met rooskleurige duurzaamheidsreclames

KLM heeft consumenten misleid met reclames over duurzaamheidsinspanningen, zo oordeelt de rechtbank in Amsterdam. De vliegtuigmaatschappij heeft in het verleden 'een te rooskleurig beeld' geschetst van de gunstige effecten van bijvoorbeeld bosprojecten en het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof.

Een Boeing 737 van KLM stijgt op vanaf de Buitenveldertbaan van Schiphol - Foto: NH Media / Doron Sajet

Milieuorganisatie Fossielvrij Nederland spande een zaak aan tegen KLM omdat het bedrijf zich schuldig zou maken aan greenwashing. Bedrijven die dat doen presenteren zich groener, milieubewuster dan ze daadwerkelijk zijn. 

De misleidende reclames waren onderdeel van de Fly Responsibly-campagne, waarin KLM het ‘voortouw’ neemt in het realiseren van een duurzame toekomst.

"Duurzamer reizen is ons grootste avontuur ooit"

KLM

"Deze wereld is nog steeds ons enige thuis, een prachtige planeet die we willen ontdekken en moeten beschermen. Gelukkig is de manier waarop we reizen aan het veranderen", klinkt het in een van de reclames (uit 2021) van KLM. "Duurzamer reizen is ons grootste avontuur ooit."

Het beeld van KLM dat hard op weg is om duurzaam te worden, staat in groot contrast met het feit dat vliegen nog altijd een van de meest vervuilende manieren van reizen is, beargumenteerde Fossielvrij.  

Tekst gaat verder onder een van de Fly Responsible-reclames van KLM.

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

KLM was gestopt met de campagne en lanceert binnenkort een nieuwe slogan, omdat Fly Responsibly niet meer van deze tijd zou zijn. Maar dat vond Fossielvrij onvoldoende. De klimaatactivisten eisten rectificatie en willen dat KLM geen reclames meer mag maken over zijn bijdrage aan het behalen van klimaatdoelen.

'Eerlijk en concreet'

De rechter oordeelt anders. Als KLM communiceert over het terugdringen van CO2 moet dat ‘eerlijk en concreet’ gebeuren, maar een algeheel verbod op vergelijkbare uitingen vindt de rechtbank een brug te ver. Dit is omdat de grens voor een misleidende duurzaamheidsclaim lastig vast te leggen is.

Ook oordeelt de rechter dat KLM niet hoeft te rectificeren, omdat het de omstreden reclame-uitingen inmiddels niet meer voert. Ook hoeft de luchtvaartmaatschappij niet expliciet te waarschuwen dat de huidige luchtvaart vervuilend is.

Vaker teruggefloten

KLM bepleitte in de rechtszaal dat ook Fossielvrij met haar klacht naar de toezichthouder Reclame Code Commissie had moeten stappen, in plaats van een civiele rechtszaak aan te spannen. De activisten betoogden dat de Reclame Code Commissie KLM al vaker heeft teruggefloten vanwege duurzaamheidsclaims, waarna KLM weer andere misleidende duurzaamheidsclaims deed.

De commissie tikte KLM al eens op de vingers voor claims over CO2-compensatie, omdat de luchtvaartmaatschappij zei uitstoot van vliegtuigen uit de lucht te halen door mee te betalen aan het planten van bomen. In de praktijk is lastig hard te maken hoeveel CO2 er daarmee wordt gecompenseerd.

De Europese Unie werkt intussen aan The Greenwashing Directive, met regels over duurzaamheidsclaims. Met eenduidige voorschriften moet voor bedrijven duidelijk worden of zij een bepaalde duurzaamheidsclaim mogen maken.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]