Ga naar Content

Tijd begint te dringen: kan Enkhuizer bruine vloot op tijd uitvaren?

Alle charterschepen van de ‘bruine vloot’ in Enkhuizen moeten vóór de start van het vaarseizoen nog eens extra gecontroleerd worden op gebreken. De meeste schepen zijn in orde, al begint de tijd voor sommigen wel te dringen. Geen juiste papieren betekent namelijk: niet uitvaren.

De bruine vloot in de haven van Enkhuizen - Foto: NH Media

Alle 235 charterschepen van de zogeheten ‘bruine vloot’ in Nederland moeten vóór 15 april 2024 - als het vaarseizoen officieel van start gaat - extra gecontroleerd zijn op gebreken. Dat heeft het kabinet in december vorig jaar besloten. De vloot moet voor het begin van het seizoen "aantoonbaar veiliger zijn", zei demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat daarover. 

Na twee dodelijke ongelukken in 2022 en een vernietigend rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) ligt de vloot onder een vergrootglas. Het doel was om vóór 1 april de schepen te controleren. Dat lukt niet, zegt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De deadline is nu verschoven naar 15 april, en de schepen mogen pas uitvaren nadat ze zijn gecontroleerd.

De keuring die er nu plaatsvindt, is een ‘aanvullend onderzoek’, zoals het wordt genoemd. Er moet een soort nulmeting worden uitgevoerd. Ook als iemand bijvoorbeeld een maand geleden nog een keuring heeft laten doen, wordt het schip toch bekeken. Zes ploegen van twee keurders hebben de taak om deze schepen te controleren. Dat gebeurt onder toezicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en wordt betaald door het ministerie.

Hoe hangt de vlag er in Enkhuizen bij? De havenstad ‘huisvest’ zo'n 40 à 50 schepen aan de Gependam en Oude Haven. Van daaruit organiseren ze dagtochten of schoolreisjes naar het IJsselmeer en de Waddenzee. "Er zijn een heleboel al bezocht en gekeurd", weet Paul van Ommen, directeur van de beroepsvereniging BBZ. "En een deel is zelfs al uitgevaren." De eerste uitkomsten stemmen hem tevreden. "Op een paar kleine aanpassingen na is alles in orde, en dat is hartstikke goed nieuws. Ze zijn bekeken door de keuringsinstanties en goed bevonden."

En daarmee kan het vizier op de toekomst. "We kunnen nu met zijn allen het seizoen goed beginnen, met het volle vertrouwen dat de veiligheid echt verbeterd is. Alle ruis en onduidelijkheid zijn hiermee weggenomen."

Op orde

Het schip van Jerke van As, de Nil Desperandum, is er een die deze maand gecontroleerd is. Met zijn schip waren geen grote dingen mis, vertelt hij. "Er moesten wat dingetjes aanpast worden, maar die waren snel te verhelpen. De tuigage heb ik deze winter al vernieuwd. Ik ben blij dat het achter de rug is, het is best spannend." En dus kan zijn schip op tijd uitvaren.

Met La Bohème van schipper Leon van der Loo was er ook niet veel aan de hand: "De keuring is probleemloos verlopen. Er waren een paar aandachtspunten die zo op te lossen waren. Ik moest een knoop vervangen door een eindsplits, en het Dyneema-touw vervangen door een staalkabel. Voor de rest lijkt alles in orde."

Wel klinkt er verontwaardiging over de administratieve afhandeling. "Ik lig nu al een tijdje aan de ketting, omdat ik mijn nieuwe certificaat nog niet binnen heb", zegt hij. Zijn schip werd vorige maand al gekeurd. En geen juiste papieren betekent namelijk: niet uitvaren. En dat terwijl de eerste gasten volgende week al op de stoep staan. "Je bent machteloos, het frustreert enorm. Ik heb mijn deel ruim op tijd gedaan, en inmiddels zijn we een maand verder."

Lees ook