Ga naar Content

Omwonenden station Haarlem willen nu echt af van getril en gevaar busverkeer

Ze zijn de vele bussen door hun straten helemaal zat: drie groepen omwonenden van het Haarlemse station. Ze roepen de gemeenteraad nu op om onmiddellijk actie te ondernemen. Zodat de overlast, de trillingen en het gevaar niet nóg erger worden.

Bus Jansweg Haarlem - Foto: NH Media / Rob Wtenweerde

De buurtbewoners worden door drie belangengroepen vertegenwoordigd: het Platform Buskruit, de Trilcommissie Stationsbuurt en de Kerngroep Rustenburgerlaan.

De gemeente werkt aan plannen om het Stationsplein opnieuw in te richten. De omwonenden zijn bang dat er alleen maar meer bussen gaan rijden over de Jansweg en noemen die plannen onacceptabel.

Zestienhonderd bussen per dag

In een van de scenario's voor het vernieuwen van het Stationsplein wordt de Jansweg ingericht voor tweerichtingsverkeer van de bussen. Dat zou betekenen dat er zestienhonderd bussen per dag door de straat rijden. Dat levert zware trillingsoverlast op, vooral van extra zware voertuigen als dubbeldekbussen en elektrische bussen. Die trillingen veroorzaken schade aan de panden in de straat, maar leidt bij omwonenden ook tot stress en slaapstoornissen.

"Een ontwikkeling van het Stationsplein kan alleen door buslijnen een andere route te laten volgen. Zestienhonderd bussen per dag door de Jansweg proppen, is onverantwoord beleid", zegt Menno Maas van het Platform Buskruit. Bovendien vindt de buurt de straat veel te smal voor tweerichtingsverkeer. Dat zou gevaarlijke situaties opleveren voor met name voetgangers en fietsers. 

Nieuw-Zuid

De centrumbewoners pleiten ervoor om het nieuwe knooppunt voor openbaar vervoer bij de Schipholweg in de toekomst zo in te zetten dat er veel minder bussen door de binnenstad hoeven te rijden. En daar is verantwoordelijk wethouder Bas van Leeuwen het van harte mee eens: "Voor de bereikbaarheid van Haarlem is het openbaar vervoer onmisbaar, ook omdat we niet meer autoverkeer door de stad willen. Helaas kunnen bussen ook voor overlast zorgen."

"Haarlem ontwikkelt daarom het ov-knooppunt Nieuw-Zuid. Daarmee willen we in de toekomst het busverkeer beter spreiden in het centrum van de stad." Het knooppunt aan de Schipholweg wordt volgens de planning pas in 2028 opgeleverd.

Tekst gaat verder onder de foto.

Posters Trilcommissie Haarlem - Foto: Aangeleverd

Snelheid omlaag

Bewoners van de Rustenburgerlaan pleiten voor het verlagen van de maximumsnelheid naar dertig kilometer per uur. Ze zien dagelijks hoe grote en zware dubbeldekkers nog even gas geven om het groene verkeerslicht te halen. En dat terwijl er soms groepen schoolkinderen de kruising willen oversteken. 

Kees de Wit van de Kerngroep Rustenburgerlaan: "Een verlaging van de snelheid is een essentiële stap naar een veiligere omgeving voor onze kinderen en buurtbewoners." Of die snelheidsverlaging door de vervoersmaatschappijen wordt geaccepteerd, is nog maar de vraag. Langzamer rijden betekent namelijk ook dat de bus langer doet over de route. 

Dubbeldekkers weg?

Ook wethouder Van Leeuwen wil van de grote, zware dubbeldekkers af. "De gemeente zet in op het versneld vervangen van de dubbeldekbussen door andere bussen. Daarover zitten we om tafel met de vervoerder en de vervoerregio Amsterdam, die de opdrachtgever van deze bussen is." 

De omwonenden zijn dinsdagavond welkom op een inloopbijeenkomst van de gemeente. Daar kunnen ze hun zorgen nog eens duidelijk maken. In maart buigt de raadscommissie zich over de plannen die burgemeester en wethouders hebben met het openbaar vervoer in Haarlem.

De voorstellen voor het opnieuw inrichten van het Stationsplein worden de komende maanden besproken met omwonenden, reizigersorganisaties, de Fietsersbond en andere betrokken partijen. 

Lees ook

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]