Ga naar Content

Haarlems zorgvervoer komende weken niet optimaal: wethouder vraagt om geduld

Haarlemmers die aangewezen zijn op vervoerder RegioRijder moeten nog even geduld hebben. De dienstverlening is deze week niet optimaal, maar daar komt verbetering in. Dat beloven de verantwoordelijke wethouders, al houden ze een slag om de arm. "Er wordt stap voor stap aan verbetering gewerkt, totdat de prestaties op het gewenste niveau zijn", zegt wethouder Bas van Leeuwen.

Foto: RegioRijder

'Nog even geduld' was de belangrijkste boodschap van wethouders Diana van Loenen en Bas van Leeuwen tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Haarlemse gemeenteraad. Ze werden aan de tand gevoeld over de problemen bij RegioRijder.

Die organisatie verzorgt het leerlingenvervoer en het vervoer van ouderen en mensen met een beperking via de wet maatschappelijke ondersteuning (wmo). Dat doet de organisatie in opdracht van de gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort.

Sinds 1 januari is er een nieuwe organisatie die de ritten indeelt en worden de ritten niet meer door drie taxibedrijven uitgevoerd, maar door twee. Die overgang is bepaald niet rimpelloos verlopen. Op de eerste schooldagen na de kerstvakantie regende het klachten over taxi's die veel te laat of helemaal niet kwamen opdagen. 

'Onacceptabel slecht'

Wethouder Van Leeuwen gaat over het leerlingenvervoer, Van Loenen over de wmo-ritten. In antwoord op vragen van de ChristenUnie en Jouw Haarlem moesten ze erkennen dat de eerste dagen van het leerlingenvervoer dramatisch zijn verlopen. "Maandag en dinsdag waren onacceptabel slecht", zei Van Loenen. 

"Dinsdag was er echt een fout in het planningssysteem, waardoor de informatie van de planners niet bij de chauffeurs terechtkwam en kinderen niet zijn opgehaald. Woensdag zijn ze weer teruggeschakeld naar het oude systeem. Sindsdien loopt het gelukkig beter."

Driekwartier in de wacht

Raadslid Frank Visser van de ChristenUnie klaagde over de slechte telefonische bereikbaarheid van RegioRijder. "Een klant die een taxi wilde reserveren, stond maar liefst 45 minuten in de wacht. Vervolgens kon hij nog niet worden geholpen, omdat zijn rolstoel niet mee mocht." Volgens de wethouders zijn er inmiddels meer mensen om de telefoon aan te nemen en gaat het al wat beter.

Arwen Scholten van Jouw Haarlem vond het opmerkelijk dat er onlangs een nieuwe verordening over het leerlingenvervoer is aangenomen, die juist voor een betere dienstverlening moet zorgen. De praktijk wijst voorlopig anders uit. Scholten wilde weten wat de gemeente doet om die problemen op te lossen.

"Afgelopen dinsdag was een dag zoals je die niet wilt meemaken"

Wethouder Bas van Leeuwen

"We zitten er met alle andere gemeenten bovenop", beloofde wethouder Van Leeuwen de raadsleden. "Het heeft ook niets met die nieuwe verordening te maken, maar met de nieuwe aanbesteding. Afgelopen dinsdag was een dag zoals je die niet wilt meemaken. Er is inmiddels contact geweest met de ouders die in de problemen zijn gekomen."

Er wordt hard aan gewerkt, maar het kan nog even duren, zei Van Leeuwen: "De stabiliteit zal de komende weken nog niet optimaal zijn, er wordt stap voor stap aan verbetering gewerkt totdat de prestaties op het gewenste niveau zijn."

Wethouder Van Loenen wees er ook op dat het contract voor het leerlingen- en wmo-vervoer vijf tot negen jaar loopt en dat de nieuwe organisatie pas anderhalve week geleden begonnen is. 

Chauffeurstekort

De ChristenUnie vermoedt dat de problemen ook te maken hebben met het feit dat er nu nog maar twee taxibedrijven rijden in opdracht van RegioRijder. Wethouder Van Loenen erkende dat. "Er rijden nu twee bedrijven, dat waren er eerst drie. Die derde partij wilde de chauffeurs niet over laten gaan, daarom is er ineens een tekort. De regiecentrale heeft nu tijdelijk een derde vervoerder ingeschakeld."

Europese aanbesteding

Ook NH ontving meerdere klachten over de vervoerder, vooral van ouders van kinderen die naar het speciaal onderwijs gaan met de taxibusjes. Op social media krijgt de gemeente Haarlem van veel mensen de schuld. 

Zo schrijft Bernadetye: "Het gaat weer eens goed mis met goedkoop een bedrijf de inschrijving geven. Wanneer leren we er eens van gemeente Haarlem?" En Joop zegt: "Zo goedkoop mogelijk inschrijven, dan krijg je dat gelul. Vaak ligt de oorzaak bij de planning. Maar het is een schande en ik wens de gedupeerden heel veel sterkte."

De gemeente moet zich echter houden aan Europese regels. Overheidsopdrachten moeten volgens die regels worden aanbesteed. Bedrijven die meedingen moeten een goed plan van aanpak indienen, maar er wordt vooral ook naar de prijs gekeken. 

Bedrijven die de aanbesteding 'verliezen', kunnen naar de rechter stappen als ze het niet eens zijn met de uitkomst. Ze maken een goede kans zo'n zaak te winnen. Daarom is het soms lastig voor een overheidsinstelling om te kiezen voor een iets duurdere oplossing, als het niet zomaar te bewijzen is dat die duurdere oplossing ook echt kwalitatief beter is.

Lees ook

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]