Ga naar Content

Daniek (8) wacht tevergeefs op de schoolbus: "Ik ben boos op de taxi"

Kinderen die uren wachten op de taxibus die hen dagelijks naar school brengt. Patiënten die vijf uur na hun afspraak in het ziekenhuis pas worden opgehaald. Deze week regent het klachten tegen chauffeurs van RegioRijder die te laat of helemaal niet komen opdagen. Wat is er aan de hand met het vervoer voor leerlingen en ouderen?

Foto: Regiorijder

RegioRijder verzorgt het vervoer van leerlingen. Ook rijdt zij met ouderen en mensen met een beperking die gebruikmaken van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in opdracht van de gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort.

De invoering van een nieuwe planning lijkt een van de oorzaken voor de problemen bij RegioRijder. Sinds 1 januari is de planning van de ritten niet meer in handen van Connexxion, maar van QR. Dat is een samenwerkingsverband van de bedrijven Qarine en RMC. Die overgang is niet vlekkeloos verlopen. 

Daar kunnen de ouders van Daniek (8) uit Heemstede over meepraten. Daniek gaat naar een school voor speciaal onderwijs in Hillegom en wordt iedere schooldag door RegioRijder gehaald en gebracht. "Ze zit nu anderhalf jaar op die school", vertelt de vader van Daniek. "Aan het begin van dit schooljaar kwam er iedere dag een vaste chauffeur. Maar nu er een nieuwe planner is, gaat het vaak mis."

Niet op de lijst

De moeder van Daniek vult aan: "Maandag moest de bus er even voor 8.00 uur zijn, maar de taxi kwam niet. We hebben haar toen maar zelf naar school gebracht." Maandagmiddag uit school ging het opnieuw mis. "De chauffeur zei dat Daniek niet op de lijst voorkwam. Op die lijst stond wel degelijk een Daniek uit Heemstede, maar die zou in een rolstoel zitten. Onze Daniek is niet afhankelijk van een rolstoel." Uiteindelijk is het meisje alsnog door de taxi thuis afgeleverd.

"Het gaat om kwetsbare kinderen die naar het speciaal onderwijs gaan. Dat moet je goed regelen"

Moeder van Daniek

Dinsdag ging het opnieuw mis. De taxi was om 8.00 uur besteld, maar kwam pas twee uur later opdagen. Voor Daniek is het een dramatische gang van zaken, zegt haar moeder. "Ik bracht haar naar bed en toen zei ze: 'Ik ben boos op de taxi, mam'. Het gaat om kwetsbare kinderen die naar het speciaal onderwijs gaan. Dat moet je gewoon goed regelen!" Gelukkig werd Daniek woensdagochtend wel op het afgesproken tijdstip opgehaald.

Excuses

RegioRijder heeft geen woordvoerder beschikbaar voor een inhoudelijke reactie. De woordvoerder van wethouder Charlotte van der Meij van de gemeente Haarlemmermeer reageert wel: "Bij een deel van de leerlingen is maandag en dinsdag de taxi niet of niet op tijd gekomen. Hiervoor bieden wij onze excuses aan."

De woordvoerder begrijpt dat dit veel overlast geeft. Maar geeft ook aan dat de gemeente net als Haarlem en Velsen belang hebben bij een goed verloop van het vervoer. "We leven enorm mee met de problemen omtrent RegioRijder die de inwoners ervaren."

Want dat er problemen zijn, mag duidelijk zijn. Naast de planning en het niet op tijd opdagen van de bustaxi's, zeggen meerdere klanten dat RegioRijder telefonisch moeilijk bereikbaar is. Bovendien werkt ook de speciale app op dit moment niet. 

Personeelstekort

Een andere oorzaak van de problemen blijkt het personeelstekort, waardoor de wachttijd bij de telefooncentrale oploopt. Maar RegioRijder hoopt dit probleem binnenkort te hebben opgelost doordat ze meer medewerkers heeft aangenomen.

RegioRijder kampt overigens al langer met een fors tekort aan chauffeurs. Dat zorgde eerder ook al voor vertragingen en de uitval van ritten. Het bedrijf is hard op zoek naar meer chauffeurs, maar dat blijkt erg lastig te zijn.

Tijdelijk

Voor nu vraagt RegioRijder via de website haar klanten die gebruik maken van het wmo-vervoer om alleen ritten die buiten de drukste tijden van de dag vallen, te bestellen. En dan ook nog alleen prioriteitsritten, zoals een artsenbezoek, uitvaart of huwelijk. Tussen 7.30 en 9.30 en tussen 14.00 en 16.00 uur is het bedrijf namelijk druk bezig met leerlingenvervoer.  

Volgens de website van RegioRijder zijn de maatregelen van tijdelijke duur. Hoelang tijdelijk is, wordt niet vermeld. Wel dat de nieuwe app in de tweede helft van januari weer voor klanten beschikbaar is. 

De problemen met RegioRijder zijn ook doorgedrongen tot de Haarlemse gemeentepolitiek. Donderdag stellen de ChristenUnie en JouwHaarlem er vragen over in de gemeenteraad.

Lees ook

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]