Ga naar Content

De eerste raceauto's scheurden niet over het circuit maar door de straten van Zandvoort

Circuit Zandvoort bestaat 75 jaar. Tot de start van de Grand Prix Formule 1 besteedt NH in een serie aandacht aan de rijke historie van het duinencircuit. Gisteren kon je lezen hoe het circuit niet in Zeist, maar in Zandvoort kwam. Vandaag een reportage over de allereerste race op het circuit in 1939. Hoewel, de raceauto's reden toen eigenlijk gewoon door het dorp. 

De allereerste autorace op Circuit Zandvoort - NH Nieuws

Na die wedstrijd en de eerste officiële race over het circuit negen jaar later (zie video) zou het nog enkele jaren duren voordat Zandvoort onderdeel werd van het wereldkampioenschap.

Koen Vergeer, Formule 1-kenner en schrijver van meerdere boeken, legt uit: "Pas in 1950 kwam er een kampioenschap. De FIA, de bond van de autosport die toen anders heette, begon dat jaar met de organisatie van een wereldkampioenschap over zeven wedstrijden."

Tekst gaat door onder de foto.

Birabongse Bhanubandh aan de leiding in de eerste race van Zandvoort - Foto: Noord-Hollands Archief

Zes van de zeven wedstrijden vonden plaats in Europa, de zevende was in Amerika. "Maar die  telde eigenlijk niet echt mee", lacht Koen. "En Zandvoort was trouwens niet een van de zes. Wel werden er hier non-championshipsraces georganiseerd. Die waren geen onderdeel van het WK. Dat zou twee jaar later komen", aldus de schrijver. 

Eerste echte Grand Prix 

Officieel mogen we 1952 noteren als jaar waarin de eerste Nederlandse Grand Prix als onderdeel van het wereldkampioenschap plaatsvond. De winnaar van die eerste editie kwam uit Italië en zou ook wereldkampioen worden. 

Tekst gaat door onder de foto.

Wereldkampioen Ascari op het circuit van Zandvoort in 1952 - Foto: Noord-Hollands Archief Boer, C. de 1918-1985

"Zijn naam is Alberto Ascari en hij reed rond in een Ferrari wat in dat jaar de beste auto was", vervolgt Koen. "Ascari is de enige Italiaan die dat ooit is geweest. Hij was veruit de beste en zou het jaar erop ook de snelste autocoureur van de wereld worden."  

Ascari zou in 1955 overlijden tijdens het testen van zijn Ferrari op het circuit van Monza in Italië. De bocht waarin dat gebeurde, draagt nog altijd zijn naam: Variante Ascari

Morgen gaat deze serie verder over de dramatische dood van Roger Williamson of lees hieronder over hoe het circuit niet in Zeist, maar in Zandvoort terechtkwam. 

Lees ook

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]