Start van hoofdcontent

Purmerend

nl

40 auto's verloren door ondergelopen parkeergarage in Purmerend

6 augustus 2023, 16.33 uur · Aangepast 6 augustus 2023, 19.39 uur · Door Celine van der Burg

De ondergelopen parkeergarage bij Triton in Purmerend heeft tot gevolg dat ongeveer 40 auto's als verloren kunnen worden beschouwd. Door de hevige regenbuien is de garage volgelopen. Het waterschap heeft vanavond een extra pomp geïnstalleerd die de wateroverlast moet terugdringen.

Ondergelopen parkeergarage bij Triton in Purmerend - Foto: Evert Ruis

De melding kwam zondagochtend rond 10:45 uur bij de meldkamer binnen. Vervolgens kwamen meerdere hulpdiensten ter plaatse. Het regenwater is van buitenaf via de ventilatieroosters de garage ingelopen. De Veiligheidsregio laat weten dat het water in de garage tot zeker 95 centimeter hoog is gekomen. 

Extra pomp

Het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier verhoogt met een extra pomp de capaciteit van het gemaal dat in de buurt van Triton staat. Zo wil het waterschap de overlast van water sneller laten afnemen. "Daarmee wordt de capaciteit verdubbeld", vertelt een woordvoerder. "We verwachten dat het nog de hele nacht gaat duren voordat het waterpeil in de sloten weer op het normale niveau is."

De garage zelf zal op dit moment niet worden leeggepompt. Dit komt deels omdat het water van buitenaf de garage binnenloopt, waardoor de garage leegpompen geen zin heeft. Daarnaast is het water in de garage door olie vervuild. Dit zal eerst gereinigd moeten worden voordat het wordt weggepompt.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Hulpdiensten bij de ondergelopen parkeergarage - Foto: Evert Ruis

Bewonersbijeenkomst

De parkeergarage is eigendom van woningcorporatie Intermaris. De woningbouwvereniging organiseerde vanmiddag samen met stichting Salvage een bijeenkomst voor buurtbewoners en gedupeerden. Intermaris heeft voor mensen met vragen een speciaal telefoonnummer bekendgemaakt, daarnaast kunnen betrokkenen terecht op het kantoor van Intermaris.

Buurtbewoner Evert Ruis, die vanmiddag bij de bewonersbijeenkomst was, laat weten dat het om een informatieve bijeenkomst ging en dat de sfeer over het algemeen gemoedelijk was. "De meesten vonden dat ze er toch niets meer aan konden doen. Anderen waren fel en vroegen zich af wie wat ging betalen." Zelf heeft Evert zijn auto pas vier maanden. Hij baalt ervan dat zijn nieuwe voertuig nu al verloren is gegaan. "Ik krijg waarschijnlijk wel het hele bedrag terug. De auto heb ik nog maar zo kort en ik ben all-risk verzekerd."

Wat dit voor de andere autobezitters gaat betekenen is op dit moment nog onzeker. Triton is een wooncomplex waar vooral ouderen wonen. Evert: "De meeste bewoners hebben hun auto al 10 tot 15 jaar. Zij zullen dus waarschijnlijk de dagwaarde krijgen van hun verzekering."

Taxi

De woningcorporatie laat weten dat bewoners die vandaag en morgen ergens naartoe moeten met de taxi kunnen. "Op zo'n korte termijn op zondag vervangend vervoer regelen is heel lastig. Om die reden hebben we besloten om als woningcorporatie de taxikosten te vergoeden", vertelt een woordvoerder. "Daarna is dit een verzekeringskwesie voor de bewoners."