Ga naar Content

Klingelingeling: campagne moet Uithoorn bewust maken van risico's onbekend tramverkeer

Posters, lespakketten en advertenties: voordat passagiers met de Uithoornlijn tussen Uithoorn en Amsterdam kunnen reizen zijn we een jaar verder, maar Uithoornaars worden de komende tijd al wel bewust gemaakt van de aanwezigheid én risico's van de trams in hun woonplaats.

Uithoornlijn in aanbouw - Foto: JLOUSBERG

Dat die campagne van het Amsterdamse GVB uitgerekend nu begint, is geen toeval. Afgelopen week zijn namelijk de rails, de bovenleiding en de stroomvoorziening van de Uithoornlijn op die van de Amstelveenlijn aangesloten. Daarmee is de testfase ingegaan, wat betekent dat Uithoornaars vanaf deze week trams kunnen tegenkomen in hun woonplaats.

Stapvoets

De eerste gloednieuwe 15G-trams (van Spaanse makelij) zullen eind deze maand en begin volgende maand 'stapvoets en langzamer dan stapvoets' over het vijf kilometer lange tracé rijden, vertelt omgevingsmanager Marije Mooij. "Omdat het voor het GVB ook een spannend moment is, is niet wenselijk bekend te maken wanneer dat exact zal zijn."

Met de eerste ritten test het GVB onder meer of de pantograaf (de haak op het dak van de tram) over het hele traject goed contact maakt met de bovenleiding. "Maar ook of alles past. Het is natuurlijk wel uitgetekend, maar we willen het ook in de praktijk testen. Daarom zal er een aantal medewerkers met de tram meelopen."

Lees ook

Na de eerste testritten volgt een pauze van een maand, waarna er vanaf eind augustus weer zes weken testritten ingepland staan. "Nadat het GVB de eerste test heeft gedaan, neemt (aannemer, red) Dura Vermeer het over om de systemen te testen, de slagbomen, de wissels, de lampen."  

Om Uithoornaars te waarschuwen dat zij vanaf nu trams kunnen tegenkomen in hun dorp, wordt er deze week een flyer bij het huis-aan-huisblad De Nieuwe Meerbode gevoegd. Verder heeft het GVB informatieborden geplaatst en specifieke doelgroepen posters verstuurd. "Denk aan gezondheidscentra, de bibliotheek, sportverenigingen en buurtbeheerverenigingen."

'Tram heeft altijd voorrang'

"We hebben ook basis- en middelbare scholen actief benaderd", vertelt Mooij over de inspanningen van het GVB om scholieren bekend te maken met de tram. In het nieuwe schooljaar - vanaf september dus - krijgen zij lespakketten toegestuurd die ze kunnen gebruiken om kinderen voor te lichten over de tram. "Bijvoorbeeld om duidelijk te maken dat de tram altijd voorrang heeft."  

Tijdens de testfase zijn ook de slagbomen en licht- en geluidssignalen al in gebruik, maar zolang die nog niet tot in de puntjes zijn getest, zullen er tijdens de testritten verkeersregelaars worden ingezet. "Maar dat is nu ook al het geval, omdat er geregeld bouwverkeer overheen gaat."  

Infographic uit informatiebrochure Uithoornlijn - Foto: Uithoornlijn

In geval van ongelukken of andere calamiteiten tijdens of na de testfase is ook de Uithoornse brandweer inmiddels op de hoogte hoe ze de hulpverlening op de trambaan moeten aanpakken.

Ook buschauffeurs zijn voorgelicht over de wisselwerking met de tram en geïnstrueerd hoe te handelen in het geval van calamiteiten. Zij maken namelijk tussen de haltes Aan de Zoom - Boerlagelaan en de halte Uithoorn Centrum gebruik van dezelfde baan als de trams.

Tracé Uithoornlijn - Foto: GVB

💬 Wil je iets kwijt?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]