Ga naar Content

Woningbouwplannen vast door parkeernorm: deelauto's oplossing, maar Gooise gemeenten werken niet mee

Betaalbare woningen bouwen in een oud winkelpand én een duit in het duurzaamheidszakje doen door een deelauto voor de bewoners voor de deur te zetten. Dit klinkt als muziek in de oren, maar de regelgeving van gemeenten werkt vooralsnog niet mee in Hilversum en Gooise Meren. Dat ondervindt ontwikkelaar Raoul van de Wetering, die twee plannen heeft om starterswoningen te bouwen. "Ze zijn niet bezig met plannen te faciliteren, maar om ze te parkeren."

De huidige situatie op de Havenstraat - Foto: Makeltrent

In Hilversum en Bussum heeft Makeltrent - het bedrijf van Raoul - een winkelpand gekocht, dat de Hilversumse vastgoedondernemer wil verbouwen tot woonlocatie. Op de Hilversumse Havenstraat is het idee om vijf betaalbare appartementen te maken. Bij de buren in Gooise Meren is het idee om in de voormalige Hubo-bouwmarkt aan de Laarderweg drie startersplekken te maken.

Vooralsnog is de parkeernorm de sta-in-de-weg, waardoor de woningbouwplannen niet door kunnen gaan. Met de parkeernorm regelt de gemeente hoeveel parkeerplaatsen en per huis beschikbaar moeten zijn. 

De rekening

Voldoen aan de norm - het parkeerbeleid - van de gemeenten is op beide Gooise locaties niet te bewerkstelligen op eigen terrein, want er is simpelweg te weinig ruimte. Dat zou betekenen dat het hele bouwplan niet door kan gaan. 

Het bracht de ontwikkelaar daardoor op een ander spoor: juist omdat in beide gemeenten prachtige volzinnen staan in verkeersplannen over het stimuleren en realiseren van deelvervoer en de inwoners zoveel mogelijk uit de eigen auto te krijgen, wil hij een deelauto neerzetten op de Havenstraat en de Laarderweg.

In het eerste jaar is de rekening geheel voor de Hilversumse vastgoedondernemer zelf. Later zouden ook andere inwoners gebruik kunnen gaan maken van de deelauto. Op de Hilversumse locatie heeft de ontwikkelaar extra ruimte gemaakt in het plan voor een fietsenberging om zo ook het fietsgebruik van de nieuwe bewoners te stimuleren en te faciliteren, wat ook een streven is van Hilversum. 

"Gezien de plannen van de gemeente verwacht je dat de gemeente meewerkt. Maar in plaats van ons te faciliteren, worden onze planen genegeerd en geparkeerd"

Raoul van de wetering van makeltrent

Het neerzetten van een deelauto draagt bij aan de CO2-reductie en daardoor kunnen de kleinschalige woningbouwprojecten doorgaan, wat in deze tijden van woningcrisis geen overbodige luxe is. Daarmee zouden de gemeenten alvast een begin kunnen maken van hun toekomstvisie van 2040.

Dat klinkt mooi, maar vooralsnog lijkt het er allemaal niet van te komen. "We houden met alles rekening en vragen ook echt niets raars. Gezien de plannen van de gemeente verwacht je dat de gemeente meewerkt. Men is er mee bezig, lijkt mij. Maar in plaats van ons te faciliteren, worden onze planen genegeerd en geparkeerd."

Tekst gaat hieronder verder.

Lokale energiecoöperatie: 'Maak er een pilot van'

In de Hilversumse kwestie werkt Makeltrent samen met de lokale energiecoöperatie Hilversumse Energie Transitie (HET). Jeroen Pool, co-projectleider deelauto bij HET, meldt dat de samenwerking met de vastgoedondernemer voor hen uitbreiding van de mogelijkheden betekent.

"Dit is een ontzettend aantrekkelijke verbreding van onze scope. We kunnen bijvoorbeeld afspraken maken over prijzen met Makeltrent. Dat maakt het voor ons minder risicovol", legt hij uit. Vooralsnog plaatst HET op eigen initiatief - met toestemming van de gemeente - deelauto's en laadpalen.

De parkeernorm aanpassen en op deze aanloopstraat, waar weinig ruimte is, kiezen voor een deelauto bij een pand waar woningen in komen, kan een boost zijn voor de gemeente. Alleen ziet Pool dat een aantal zaken nog niet passen in het huidige beleid van de gemeeente. Voorlopig houdt Hilversum zich aan de 'spelregels', al zou de portefeuillehouder ervoor kunnen kiezen om het Makeltrent-verzoek de pilotstatus te geven. "Er liggen meer mogelijkheden dan nu gepakt worden."

Maar Raoul loopt vooral tegen een muur van bureaucratie aan. Steeds krijgt hij te horen dat hij moet wachten tot er nieuw beleid is en dat kan nog lang duren. In Hilversum voert hij nog gesprekken.

Minder parkeerplaatsen

In Gooise Meren is de vergunningaanvraag geweigerd en dat terwijl de gemeente in de verkeersplannen in de ogen van Raoul toch duidelijk de weg opent naar die meer van nu zijn. "In lokaal en regionaal verband nemen we initiatief om duurzame mobiliteit te stimuleren en te realiseren bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen, in combinatie met minder parkeerplaatsen", is bijvoorbeeld te lezen in dit document.

Van die duurzame grondhouding merkt de ontwikkelaar weinig. Inmiddels heeft Raoul bezwaar aangetekend tegen het weigeren van de aanvraag van de vergunning. Volgens Gooise Meren voldoet de ontwikkelaar niet aan de parkeereis. Het is dimdammen over zaken als parkeerbalans en - behoefte en over de vraag of dit nu wel of geen bijzondere situatie is, zodat de gemeente hierin mee moet gaan. Overigens is de vergunning niet alleen geweigerd op basis van de parkeervraag.

"Het is namelijk een oplossing die de parkeerdruk verhoogt en niet verlaagt"

gemeente hilversum

Begrijpen doet Van de Wetering het niet. "We willen een positieve vibe geven en we tikken alle boxen aan en het gaat maar om één parkeerplaats op straat", meldt hij.

OV-knooppunten

Daarbij wijst hij naar de lagere parkeernorm die het college twee jaar geleden heeft verlaagd rondom de drie Hilversumse OV-knooppunten. Fijntjes merkt de ontwikkelaar op dat de gemeente daar zelf allerlei woningbouwprojecten of -plannen heeft. Dat terwijl de problematiek op de Havenstraat exact hetzelfde is als in de buurten van de treinstations: de ruimte is beperkt en daarom moeten er goede keuzes gemaakt worden op het gebied van leefbaarheid, wonen en bereikbaarheid.

"Het beleid staat deze oplossing niet toe", meldt de gemeente Hilversum in reactie op vragen van NH Nieuws. "Het is namelijk een oplossing die de parkeerdruk verhoogt en niet verlaagt", is de verdere motivatie. Met die laatste zin bedoelt de gemeente dat de deelauto niet op eigen terrein komt te staan, maar voor de deur van het bewuste pand en dat is de openbare ruimte.

Deelauto versus privé-auto

Ook kunnen de nieuwe bewoners wel gewoon een parkeervergunning aanvragen, ook al is het de bedoeling dat de vastgoedondernemer hier contractuele afspraken over maakt met de huurders. De gemeente heeft geen juridische basis om nee te zeggen tegen deze aanvragen. Hilversum vreest dat er dan naast een deelauto voor de deur toch nog de nodige privé-auto's komen te staan.

Raoul vecht de besluiten van de gemeenten nog aan, waardoor de plannen nog niet definitief in de ijskast hoeven. Komende donderdag staat hij tegenover de gemeente Gooise Meren om zijn bezwaren verder te beargumenteren. 

Een impressie van hoe de Havenstraat 49, inclusief elektrische deelauto voor de deur, er uit zou kunnen zien. - Foto: Makeltrent

Lees ook

Meer nieuws uit 't Gooi?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit 't Gooi. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Gooi

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected] 

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]