Ga naar Content

Klachten verdubbeld: opnieuw veel overlast door stokoude Boeing 747's op Schiphol

Er is opnieuw veel geklaagd over het lawaai door vliegtuigen van het type Boeing 747-400 op Schiphol. Volgens het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) is het aantal klachten erover in 2021 verdubbeld, ten opzichte van het jaar ervoor. Ook over andere vliegtuigen werd vorig jaar meer geklaagd dan in 2020, terwijl er minder werd gevlogen.

Een Boeing 747-400F van Cargolux nadert de Polderbaan van Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Schiphol zette vorig jaar vaker start- en landingsbanen in die bij voorkeur juist niet zouden moeten worden gebruikt. Dat was te wijten aan onderhoudsbeurten aan de Polderbaan en Kaagbaan, en ongunstige windrichting. Daardoor werd er vaker voor de Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan gekozen, met start- en naderingsroutes boven dichtbevolkt gebied.

Het aantal meldingen over lawaai van Boeing 747-400's verdubbelde, terwijl er een kwart minder vluchten van dit type vliegtuig waren, in vergelijking met het jaar ervoor. Er werd vooral geklaagd over 747 die 's avonds en 's nachts met veel kabaal opstegen vanaf de Zwanenburgbaan, Kaagbaan en Buitenveldertbaan.

Top 20: alleen Boeing 747-400's

De top 20 van vluchten waarover het meest werd geklaagd zijn uitsluitend Boeing 747-400's. Deze toestellen zijn verouderd - sommige toestellen zijn al rond de 30 jaar oud -, maken veel lawaai en zijn grootvervuilers. Bovendien vliegen er op Schiphol alleen vrachtvarianten. Over de moderne opvolgers, zoals de Boeing Dreamliner, werd volgens BAS relatief minder geklaagd.

Koploper van de top 20 was een volgeladen vrachttoestel van Singapore Airlines, die op 27 augustus rond 3.20 's nachts met name inwoners van Amstelveen uit hun bed denderde.

Ter illustratie: een soortgelijke Boeing 747-400 van Singapore Airlines landt hier op de Zwanenburgbaan van Schiphol. Het artikel gaat verder onder de video.

Een vracht-Boeing 747-400 van Singapore Airlines landt op Schiphol - NH Nieuws / Doron Sajet

Veelklagers

BAS maakt een onderscheid tussen melders die per jaar tot 500 keer klagen en mensen die veel vaker naar de telefoon grijpen. Die laatste categorie wordt apart vermeld. 7.546 omwonenden van Schiphol klaagden bij elkaar ruim 115.000 keer.

61 mensen behoren tot de categorie 'veelmelders'. Zij dienden opgeteld ruim 114.000 klachten in.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Een Boeing 747 van Atlas Air nadert Schiphol boven Amsterdam - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Gebruiksjaar

Het bewonersaanspreektpunt publiceert de cijfers aan de hand van een gebruiksjaar. Dat loopt van 1 november tot en met 31 oktober het jaar erop. Dat verklaart waarom er in 2021 volgens BAS minder werd gevlogen dan in 2020, het jaar waarin het vliegverkeer op Schiphol tijdelijk vrijwel geheel stilviel. Tussen 1 november 2019 en half maart 2020 werd er nog volop gevlogen.

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]