Ga naar Content

Schiphol: 'Meivakantie wordt een grote uitdaging'

Een soepel verloop van de meivakantie wordt volgens Schiphol een 'grote uitdaging'. Er is te weinig personeel in dienst, uitzendbureaus kunnen de vraag naar tijdelijke medewerkers niet aan en er zijn veel ziekmeldingen. Schiphol waarschuwt voor lange wachtrijen, vertragingen en annuleringen, en roept reizigers op om op tijd te komen.

Een soepel verloop van de meivakantie wordt een uitdaging voor Schiphol - NH Nieuws / Doron Sajet

De luchthaven rekent de komende twee weken op 174.000 reizigers per dag. De drukste momenten van de dag zijn tussen 7.00 en 10.00 uur 's ochtends, en om 14.00 uur. Er zijn nog steeds minder vluchten dan voor de coronapandemie, maar tijdens die piekuren kunnen de terminals voller zijn dan ooit tevoren.

"Vluchten weghalen is niet de beste oplossing. Nederland wil uiteindelijk gewoon op vakantie"

Patricia Vitalis, directeur operations Schiphol

Beveiligingsbedrijven bereiden zich voor op wachttijden die kunnen oplopen tot zeker 45 minuten. Vluchtafhandelingsbedrijven hebben niet genoeg personeel om bijvoorbeeld op tijd de koffers te laden en te lossen.

Dit weekend extra druk

Dit weekend wordt het nog eens extra druk. Er vertrekken veel deelnemers van de Invictus Games, die vanwege een beperking bijvoorbeeld in een rolstoel zitten. Bovendien zijn er minder start- en landingsbanen beschikbaar vanwege onderhoud en een ongunstige windrichting. Uit voorzorg zullen er vluchten worden geannuleerd en vertragingen zijn onvermijdelijk.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Vertrekhal 1 op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Ondanks de verwachte drukte zijn er massaal vliegvakanties geboekt. Schiphol en de Koninklijke Marechaussee roepen reizigers op zich goed voor te bereiden op de meivakantie. "We merken dat veel passagiers vrij laat naar de luchthaven komen", zegt directeur operations Patricia Vitalis van Schiphol. Vitalis benadrukt dat voor Europese vluchten binnen het Schengengebied minimaal twee uur moet worden uitgetrokken.

Meer dan drie uur van tevoren op Schiphol

Voor intercontinentale vluchten, waarbij reizigers ook langs de paspoortcontrole moeten, is drie uur van tevoren komen noodzakelijk. Schiphol zal op heel drukke momenten passagiers vragen om zelfs nog eerder te komen.

"Mensen zijn niet meer gewend om op vakantie of zakenreis te gaan", zegt kolonel Elwin van der Molen van de Koninklijke Marechaussee. "Dat is wat we terugzien in het gedrag. Ze komen laat, hebben de zaken niet goed op orde en dat is iets waar we nu heel erg veel aandacht voor vragen."

Niet structureel vluchten schrappen

Aan de oproep van vakbond FNV om vanwege het personeelstekort structureel vluchten te schrappen, geeft Schiphol geen gehoor. "Nederland wil uiteindelijk gewoon op vakantie. De vluchten zitten vol", zegt Vitalis. "Het verder weghalen van vluchten is in die zin niet de beste oplossing, denk ik. Het stapelt zich op in de andere vluchten die er wel zijn."

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]