Ga naar Content

Opruimen geloosd drugsafval Uitgeest kost gemeente anderhalve ton

Het opruimen van het drugsafval aan de Lagendijk in oktober kost de gemeente Uitgeest zo'n 150 duizend euro. De gemeente hoopt volgens een woordvoerder aanspraak te maken op zo'n 50 duizend euro subsidie. Volgens BIJ12, dat onder andere die subsidies voor de provincies verstrekt, heeft de gemeente echter slechts recht op de helft daarvan.

Afdamming sloot bij Lagendijk Uitgeest - Foto: NH Nieuws

Het was in oktober twee keer in één week raak aan de Lagendijk in Uitgeest. Op maandag 11 oktober kwamen de gemeente Uitgeest en het Hoogheemraadschap Noorderkwartier (HHNK) een drugslozing op het spoor. 

"We zagen dode visjes liggen, riet dat zwart kleurde, verkleuring van het water en een soort bruine olieachtige substantie die op het water lag, en een soort anijs- of amandelachtige geur", zei een woordvoerder van het HHNK toen. 

De chemicaliën zouden via putten van de naastgelegen parkeerplaats in de sloot terechtgekomen zijn. In de week die volgde lieten de gemeente en het HHNK de sloot eerst provisorisch en daarna professioneel afdammen.

Beelden van 14 oktober. Tekst gaat verder onder de video.

Afdammen van sloot met drugsafval in UIigeest - NH Nieuws

De gemeente en het HHNK besloten vanaf het begin van de daaropvolgende week het vervuilde water met zo'n twintig opleggers naar een gespecialiseerd bedrijf te sturen om te zuiveren. Ook bleek na onderzoek dat een sliblaag van de sloot moest worden uitgeschept om te worden schoongemaakt.

Maar nog voor het water en slib afgevoerd werd, volgde in het weekend van 16 en 17 oktober een tweede lozing van drugsafval op dezelfde plek. Wie de daders waren van de lozingen is nog onduidelijk.

De gemeente Uitgeest gaat de rekening van de operatie betalen, zegt een woordvoerder. "De brutokosten zijn 150 duizend euro. Maar er zijn subsidiemogelijkheden bij het Rijk, namelijk één derde vergoeding van het totaalbedrag. Daar gaat de gemeente aanspraak op maken."

Te optimistisch

Maar het lijkt erop dat de gemeente te optimistisch is over die tegemoetkoming. "Het is niet duidelijk wat de gemeente bedoelt met 'één derde compensatie door het Rijk'", schrijft een woordvoerder van BIJ12.

Volgens haar kan de gemeente aanspraak maken op beduidend minder. "De regeling is dat publiekrechtelijke rechtspersonen zoals gemeenten, omgevingsdiensten en waterschappen 50 procent van de kosten tot een maximum van 25 duizend euro ontvangen."

In de komende weken moet duidelijk worden hoe de precieze kostenverdeling eruit komt te zien.

Hoe vaak wordt er aanspraak gedaan op de subsidie?

De woordvoerder van BIJ12: "Tot gisteren zijn er dit jaar landelijk 73 subsidieaanvragen gedaan, en in totaal ging het om een bedrag van € 704.542,38."

Voor Noord-Holland gaat het om vier subsidieaanvragen, voor een totaal aangevraagd bedrag van € 43.457,30.

Lees ook

Meer nieuws uit de IJmond?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit de IJmond. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/IJmond

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]