Ga naar Content

Gevaarlijk kruispunt Kanaaldijk op de schop, maar de maximumsnelheid blijft hetzelfde

Het kruispunt van de Kanaaldijk met De Geul in IJmuiden wordt nog voor het einde van het jaar aangepakt. In de afgelopen jaren zijn er veel ongelukken geweest op die plek. Gemeente Velsen maakt in 2023 geld vrij om het kruispunt in een rotonde te veranderen. 

Foto:

Tot die tijd moeten drempels en afzettingen zorgen voor een veiligere situatie. Die komen er volgens de gemeente voor het einde van het jaar.

Verkeersveiligheid verbeteren

De gemeente liet onderzoek doen naar manieren om de verkeersveiligheid te verbeteren na 'raadsvragen over twee dodelijke ongevallen in twee jaar tijd' en vele andere (ernstige) ongelukken met auto's en fietsen op het kruispunt.

De maximumsnelheid op de Kanaaldijk blijft voorlopig nog zeventig kilometer per uur, hoewel de gemeente niet uitsluit dat het de snelheid later alsnog verlaagt. Rondom het kruispunt blijft vijftig de maximale snelheid. Om die lagere maximumsnelheid nu bij automobilisten af te dwingen, gaat de gemeente aan beide kanten van het kruispunt verkeersdrempels aanleggen.

"Straks komen ze nog steeds aan met zeventig kilometer per uur en stoten ze door de drempel heel hard hun hoofd"

Han van Spanje, fietsersbond Velsen

"Dat is toch een beetje armoedig", vindt Han van Spanje van de Fietsersbond Velsen. "Laat ik vooropstellen: de plannen zijn een verbetering ten opzichte van de huidige situatie. Maar zo'n drempel... de weg glooit daar een beetje naar beneden. Straks komen ze daar nog steeds aan met zeventig kilometer per uur en stoten ze door de drempel heel hard hun hoofd."

"De enige echte oplossing is de snelheid op de hele weg te verlagen naar vijftig", vindt Van Spanje. "Bovendien: hoeveel seconden reistijd scheelt dat nou eigenlijk op die anderhalve kilometer dat je zeventig mag? Dat maakt toch niets uit."

Lees ook

De gemeente treft in de komende maanden nog meer maatregelen op het kruispunt. Het vak om linksaf te slaan vanaf De Geul wordt afgezet met RWS-banden en de middenberm wordt vergroot, zoals te zien is op onderstaande plattegrond van de gemeente. Op de verhoogde randen van de middenberm wordt op sommige plekken reflecterende verf aangebracht.

Tekst gaat door onder de afbeelding. In het groen de nieuwe afzetting van RWS-banden over het wegvak voor linksaf, langs de blauwe lijnen komt de reflecterende verf. Rode wegmarkeringen verdwijnen, grijze blijven en zwarte worden aangebracht. Linksonder de verkeersdrempel.

Kruispuntplan Kanaaldijk en De Geul IJmuiden - Foto: Gemeente Velsen

Ook gaat de gemeente in het laatste kwartaal van dit jaar de ongebruikte goot naast de weg opvullen, om 'het risico op gevaarlijke situaties te verminderen als een voertuig van de weg afraakt'.

De politie en Fietsersbond waren eerder al niet enthousiast over een ander vernieuw- en verbeterplan van het kruispunt door de gemeente. In die versie van het plan, dat 300.000 euro moest kosten, zouden ook de afslagstroken verdwijnen en de rijbanen versmald worden.

Maar daar zouden auto's niet genoeg door afremmen, vonden zowel politie als de fietsersbond. Daarop formuleerde de gemeente dit plan. Van Spanje is van mening dat de gemeente zich blijft verschuilen achter regels die het moeilijk maken de maximumsnelheid te verlagen. 

"Zijn mensen er om die regels te volgen of zijn die regels er om mensen te helpen? Als de gemeente echt wil, kan zij dat", is hij van mening.

Meer nieuws uit de IJmond?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit de IJmond. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/IJmond

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]