Schiphol

NL
V

Chaos bij vaccinatielocatie Schiphol: “Al die ouderen stonden hutjemutje”

4 februari 2021, 16.13 uur · Aangepast 4 februari 2021, 19.28 uur · Door Sidney Dijkers

SCHIPHOL - Een storing in het ICT-systeem van de GGD heeft vanmiddag voor 'een chaos' gezorgd bij de XL-priklocatie op Schiphol. Dat zegt een 32-jarige GGZ-medewerker tegen NH Nieuws, die vanmiddag ook naar de priktent kwam voor haar vaccinatie.

Na een uur werden er stoelen uitgedeeld aan de wachtende ouderen - Privéfoto Nike

Het betrof een landelijke storing in het ICT-systeem van de GGD. Volgens een woordvoerder van de GGD Kennemerland moesten cliënten daarom met pen en papier worden geregistreerd. Veel ouderen van 85 en ouder moesten in hun auto's wachten tot ze aan de beurt waren.

Maar niet alleen buiten stonden daardoor veel ouderen te wachten, ook binnen in de tent waar de vaccinaties gezet worden, was het druk. Dat zegt de 32-jarige Nike, die aan NH Nieuws heeft aangegeven liever niet met haar achternaam genoemd te worden.

Ze werkt zelf bij de GGZ en zou eigenlijk een week geleden gevaccineerd worden, maar omdat ze moest werken kwam ze vandaag langs bij de GGD-tent op Schiphol om alsnog haar prik te halen.

Veel van de 85-plussers die vanmiddag naar Schiphol kwamen, moesten in de rij staan:

Lang wachten op een coronavaccinatie - NH Nieuws / Doron Sajet

Daar trof ze naar eigen zeggen ‘een zooitje’ aan. “Er stonden heel veel oude mensen binnen. Een mevrouw van 90 voor mij werd niet lekker, omdat ze al zo lang moest staan.” Ze werd volgens Nike in een rolstoel gezet. “Maar er was niemand om haar te duwen, dus ging ik wel met haar mee. Het heeft uiteindelijk twee uur geduurd voordat we weer buiten stonden.”

En deze mevrouw van 90 was niet het enige schrijnende geval dat ze zag. “Een blinde man die gevaccineerd zou worden werd ergens neergezet, vervolgens is er drie kwartier niemand wezen kijken.”

Stoeltjes

Volgens Nike probeerde het personeel van de GGD van alles om de problemen te verhelpen, maar in haar ogen leek de voorbereiding op dit soort situaties tekort te hebben geschoten. “Na een uur werden er plastic stoeltjes uitgedeeld aan mensen die slecht te been waren, maar die moesten ze wel zelf verplaatsen als ze verder konden. Het personeel was super vriendelijk, maar dit kon echt niet. Dit moet echt anders.”

Veel mensen hebben in de auto gewacht, zegt ze. “Maar op een gegeven moment gaan mensen naar binnen. Er werd niet duidelijk gecommuniceerd. Al die kwetsbare mensen stonden gewoon met 200 man in een tent, allemaal hutjemutje.”

De priktent op Schiphol staat vol ouderen die wachten op hun vaccinatie - Privéfoto Nike

Ook Roos de Schepper (bijna 90) zag een lange rij toen ze bij de priklocatie op Schiphol arriveerde. "Een mevrouw zei dat er anderhalf tot twee uur vertraging was", zegt ze op NH Radio. "Ik zei: 'ik ga niet lang staan'." De Schepper vertelt dat de vrouw vervolgens met stoelen aan kwam zetten. "Maar ik zag het helemaal niet meer zitten. Ik zei: 'ik ga naar huis, ik geloof het wel met die prik'. Ik ga geen twee uur staan wachten."

De prik wil ze zeker wel hebben. "Maar niet op zo'n manier. Dit kan toch niet?" Ze heeft nog geen idee wanneer ze de prik in kan halen. "Ik wacht het maar af."

Edwin Hol kreeg ook vanmiddag bij de ingang te horen dat het twee tot drie uur kon duren. Hij was met zijn moeder van in de 90 jaar met de auto vanuit Santpoort-Zuid naar Schiphol voor een prik gekomen. "Wat ik niet begrijp, als je al in de middag problemen hebt, waarom bel je mensen dan niet af? Ik begrijp als dat misschien te veel gevraagd is, maar nu kom ik uit Santpoort-Zuid rijden met mijn moeder. Had ik het geweten, dan waren we niet gegaan."

De vaccinatie heeft zijn moeder uiteindelijk ook niet gekregen, maar er is wel gelijk een nieuwe datum geprikt. "We hebben gelijk in de auto met handsfree bellen een nieuwe afspraak gemaakt. Ze kan nu dinsdag, dat is redelijk snel. Ik hoop dat er dan geen sneeuwbergen zijn tegen die tijd", zegt Hol, doelend op het aankomende winterweer.

GGD betreurt situatie

De GGD Kennermerland laat in een reactie weten de situatie te betreuren. "We verzekeren dat er alles aan wordt gedaan om de gedupeerden zo snel mogelijk tegemoet te komen. Ook worden er extra stappen genomen om incidenten zoals deze in het vervolg te kunnen ondervangen."

De GGD liet vanmiddag weten geen nieuwe cliënten meer toe te laten tot de priklocatie. Zij krijgen een nieuwe afspraak voor hun vaccinatie. Mensen die al stonden te wachten, worden alsnog gevaccineerden indien zij dat nog willen. De vaccinatielocatie blijft speciaal daarvoor langer open, zegt de GGD.

De GGD Kennemerland is ook verantwoordelijk voor het vaccineren van inwoners van Haarlem. Veel van hen moeten daarom onder andere op Schiphol zijn voor hun vaccinatie. Burgemeester Jos Wienen laat weten dat hij de omstandigheden van vanmiddag op Schiphol 'beroerd' vindt. "Dit kan niet. Een alternatief is het vaccineren van deze groep via de huisartsen, maar dat duurt langer. Op Schiphol is vaccinatie nu al mogelijk en vervoer naar Schiphol is geregeld."

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]