Ga naar Content

Ouderen lang in de rij door landelijke storing bij GGD-priklocaties

SCHIPHOL - Door een landelijke storing in het ICT-systeem van de GGD loopt de wachttijd voor een vaccinatie op tot meer dan een uur. Volgens een woordvoerder van de GGD Kennemerland moesten cliënten met pen en papier worden geregistreerd. Veel ouderen van 85 en ouder moeten in hun auto's wachten tot ze aan de beurt zijn.

Ouderen in de rij bij de XL-priklocatie op Schiphol - Foto: NH Nieuws / Doron Sajet

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Het systeem CoronIT van de GGD heeft er vanaf 12.00 uur zo'n 40 minuten uit gelegen. Tijdens de uitval heeft de GGD in het hele land snel opgeschaald door het inzetten van meer artsen. Wie een vandaag een coronavaccinatie kwam halen, moest rekening houden met een langere wachttijd. "Hoewel er is bijgestuurd en extra personeel is ingezet, kon niet worden voorkomen dat de opgelopen achterstand niet kon worden weggewerkt", zegt de GGD.

'Zeer arbeidsintensief'

De GGD Kennemerland meldt dat er geprobeerd wordt om iedereen die vandaag een afspraak had ook vandaag nog te prikken. De registratie op papier is volgens de woordvoerder 'zeer arbeidsintensief'. De handmatige registratie wordt alsnog in het systeem verwerkt als alles weer optimaal werkt. Het papierwerk wordt vervolgens vernietigd.

De GGD geeft aan dat mensen die nog naar de priklocatie kwamen, weer naar huis gestuurd zijn. Zij krijgen een nieuwe afspraak voor hun vaccinatie. De priklocatie blijft langer open om mensen die al stonden te wachten alsnog te vaccineren.

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
@
Volg luchtvaartverslaggever Doron Sajet op twitter

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]